FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Vibeke, Viveka

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Fredag
16 november 2018

Paul Ronge har tittat på partiernas valaffischer. Några lyckas bättre och andra sämre, anser han.

Valstriden på Nackas
och Värmdös gator

Val 2018 08:03 | 21 augusti 2018

NVP har låtit medierådgivaren och krishanteraren Paul Ronge titta på vilka budskap partierna har på sina affischer, för att locka väljare i kommunalvalet.
Men hur stor betydelse har egentligen affischeringen?

Sedan förra söndagen visar nästan alla partier sina lokala budskap och vallöften på de traditionella valaffischerna. Men Nackabon Paul Ronge anser inte att affischerna spelar samma roll i dagens snabba medieflöde som förr.

– De har varit förlegade under de senaste tio åren. Man gjorde smartare affischer på 50-talet.

Han förvånas över att partierna helt låter bli att satsa på interaktivitet när de affischerar.
– Varenda elfirma har en hänvisning till nätet på sin bil, men varför har partierna inte det på affischerna? Tänk om man i ena hörnet på affischen hade haft en
webbadress och sagt ”kom in och diskutera i vår valstuga på nätet”.

– Så fort du väcker frågor och gör så att man kan chatta om en fråga digitalt, så ökar möjligheten att gratis få ut sina budskap. Många skulle vilja diskutera Österleden eller utsläpp i våra vatten. Allt som uppammar till diskussion är framtiden.

Men sociala medier kommer nog ändå inte att spela samma roll i Sverige som i de senaste amerikanska valen, tror Paul Ronge.
– Både Obama och Trump vann valen tack vare Facebook, men jag tror inte att det påverkar valet i Sverige så mycket, för partierna använder det inte så.
Varför gör ingen samma sak i Sverige?
– Jag fattar inte varför. Det är en kortslutning.

”Tydligt och lokalt är bra”
Omdömena om hur väl partierna lyckats med sina affischer i årets valrörelse är blandade.
Lokala, tydliga och konkreta budskap är det som tilltalar Paul Ronge mest, som Centerpartiets.

Liberalerna får sämst betyg i både Nacka och Värmdö för att man använder för vaga och allmängiltiga värdeord.
Och ordet ”trygghet”, som används av bland andra Moderaterna och Liberalerna, har blivit ”farligt”, enligt Paul Ronge.

– SD är trovärdiga i det här med ”tryggare”. De har hela tiden sådana argument — de vill ha fler poliser och skyller på invandrare. Jag tror att det är farligt när de andra partierna då skriver ”trygghet” i allmänhet, för det låter som att man vandrar med SD. Det är ett farligt ord just nu, för det är dubbeltydigt. Man måste koppla trygghet till något annars associerar trygghetsbegreppet med SD:s budskap.

Paul Ronge rankar partiernas valaffischer

NVP bad alla partier skicka ett urval av de affischer som syns i Nacka inför valet och lät medierådgivaren Paul Ronge titta på vilka budskap de vill nå ut med och hur bra de lyckats.

I vissa fall har fler valaffischer än de som visas här bedömts. MP och V i Nacka och V i Värmdö har inga lokala valaffischer, utan bara de rikstäckande. De har därför inte bedömts. SD i Värmdö har inte skickat några affischer.

Fotnot: På grund av ett feltryck har den vänstra sidan i tidningsversionen om valaffischerna blivit felaktig i Nacka. Det gjorde att Värmdös valaffischer visas där istället för Nackas. Felet berör KD, S, L, SD, MP och C. Det korrekta Nacka-uppslaget finns här.

Här är alla affischer i både Nacka och Värmdö.



KD Nacka: ”Det här är inte speciellt bra. Vem vill inte vara snäll. Vem tycker att det är dåligt med beprövade lösningar? Det är intetsägande och man skjuter fram personerna. Det måste finnas nån sorts extra anledning till att skjuta fram personerna, och jag kan inte se den.  Det är intetsägande och insmickrande personporträtt, men sådana ser vi också i andra partier.”
KD Värmdö: "De kör helt med personerna. ’Du ska kunna lita på mig’, säger kandidaterna. Ska det funka måste man kunna relatera till personerna. Annars ser det bara ut som inställsamma politiker, lite retuscherade och trevliga. ’Rösta på mig för att jag är en bra person’. Alf Svensson hade verkligen utseendet för sig, men i dag är nog många less på att man lägger ner mycket pengar på fjäskande personporträtt, som säger ’lita på mig’.”



S Nacka:
 "Det är mediokert. ”Starkare samhälle” trycker man på, och det är samma som på riksplanet, men det är ganska intetsägande. Hur ska det gå till. De följer den centrala kampanjen, i bostadsfrågan. Sen undrar man om personerna tillför trovärdighet. Kashayar är inte lika känd som Mats Gerdau och då tillför det inte så mycket. Att sen Magdalena Andersson är med förminskar de lokala företrädarna. Hon bor i Nacka och ska lyfta den lokala politikern."
S Värmdö: "Man kan väl alltid bättre. Det är lite som KD:s ’lita på mig’. ’Vi fixar biffen, ligg kvar i hängmattan’. Ett konkret krav finns: ’Bostad till alla under 25 år’. Men då undrar man ju hur man ska kunna göra det. Är det en garanti från S i Värmdö eller generellt? Den är inte lokal och inte tydlig. Är det en Värmdögaranti är det farligt om man inte äger frågan till hundra procent. Då löper man risken att få en debatt om man inte klarar av det.”



L Nacka: ”Det här är kalkon för mig. Det är smarta människor som driver kampanj centralt, men jag förstår ingenting av varför man gör en sån här grej. Om man representerar ”trivsel” kan man le lite på porträttet. Luftiga adjektiv som nästan inte har någon relevans över huvud taget. Vem vill inte trivas eller känna sig fri?”
L Värmdö: "’Mindre mörkblå’. ’Frihetsälskare.’ Jaha. De är sämst med marginal. Vad menar de? Och ’Bota växtvärken’. Folk kanske vet att kommunen ska växa, men det säger ingenting för mig. Det är gåtor och vagt. Med plakatpolitik måste man vara tydlig. Riksmässigt är partiet väldigt stringent och tydliga med sina budskap, så jag undrar varför man vill vara otydlig lokalt.”



M Nacka: ”Halva Nacka grönt” förstår jag inte – ska halva Nacka vara miljöpartistiskt eller ska halva vara skog och halva stenöken? Den kanske är jättesmart, men får man väljaren att känna sig dum så har man misslyckats. Varför just halva? Mats Gerdaus budskap ”Bygg Österleden” och person är inte toppen men bra. Han är känd, man kan relatera till honom som den tunga pampen.
M Värmdö: ”Det ska vara tryggt. Vad menar man med det? När Moderaterna säger det känner man att de är SD-light, även om det är elakt att säga så. Man lanserar Deshira Flankör och hon är som kommunstyrelsens ordförande säkert ganska känd i Värmdö. ’Bygg Österleden’ är bra. ’Allt börjar med ordning i ekonomin’ är helt intetsägande, om inte alla vet om att hon gjort en fantastisk insats med Värmdös ekonomi.”


C Nacka: 
”Det är så man ska göra om man vill tillföra något lokalt. Det är tydliga lokala krav som man kan diskutera, för det är diskussionsfrågor. ”Ja till Österleden” och ”bättre cykelpendling” och att ”Nacka sjukhus ska utvecklas”. Det är som mest motiverat. Det här är bra.”
C Värmdö: ” De har valbudskapet ’framåt’, som jag tror är inspirerat av Macrons ”En marche” i Frankrike. ’Elpendelbåt till Stockholm’ är ett klart och fränt budskap. ’Förbättrat företagsklimat’ är däremot mesigt, vem vill inte ha det? Det är bara valfiske. Man kanske har tänkt att man vill ha ett allmänt budskap och ett mer konkret. Halvbra.”



MP Värmdö: ” De som är bäst på riksplanet med ’Nu’. Man har tydliga budskap: ’Gör det lättare att ta bussen och cykeln’ och ’Stoppa utsläpp’ Klart och konkret. Jättebra. Men har de tillräcklig politisk kraft för att genomföra det? Läsaren kan knyta an till att miljöhotet finns nu, när vi ser att gräsmattorna är bruna.” 



Nackalistan: ”Bort med köerna” är bra. Alla är oroliga för om man kan bo på den här sidan om stan man vill kunna ta sig in till Stockholm. De är trygga och pålitliga i att de ställer lokala krav. ”Utveckla Fisksätra” är smart i Fisksätra. Man vänder sig till en liten målgrupp som vill att deras närmiljö ska vara bra. Det är många ord men det är bra ord. Det är konkret. Det är ett lokalt parti och de har lokala krav.”



SD Nacka: ”Det är yxiga affischer, som man inte lagt ner något jobb på alls. Det finns inget visuellt i dem. Det är ”Tryggare Nacka – på riktigt”. Alla läser in att de bara vill ha bort nyanlända och vill ha en massa poliser, eftersom de har den rikspolitik de har. Det är smartare som man gjort i SD centralt där man inte har några budskap alls.”