Värmdö Publicerad 10:01, 26 oktober 2021

• Klass 3B på Viks skola fick leta efter viktigaste och konstigaste nyheterna

Vilken var den konstigaste nyheten i förra veckans NVP, och vilken var viktigast? Vilka ord i tidningen var svåra att förstå — och vad är egentligen medier bra för? Alla de frågorna besvarades i förra veckan av eleverna i klass 3B på Viks skola, en av 16 skolor som under Tidningsveckan använde NVP i undervisningen.

En skog av uppräckta händer möter klassläraren Isadora Dahlgren när hon tittar ut över 3B:s klassrum. Massor av elever vet svaret på hennes fråga om i vilka länder det kan vara farligt att jobba som journalist: Belarus, Polen, Ungern, Kina och Nordkorea räknas upp.

Tidigare under dagen berättade Isadora Dahlgren för sin klass om mutor och korruption och att det finns länder där journalister kan bli bortförda om de inte skriver så som makten vill.

Hon gick även igenom varför det är så viktigt med fria medier, vilka källor som är tillförlitliga och vilken stor betydelse som medier har för demokratin.

– Jag tycker att det är ett av skolans viktigaste uppdrag att lära ut de här sakerna till eleverna och i klassen pratar vi om det på många olika nivåer. Vi tittar regelbundet på Lilla Aktuellt, och pratar om inslagen efteråt, och så får två elever varje vecka göra en nyhetsuppdatering för de andra, och berätta om veckans viktigaste nyhet, berättar Isadora Dahlgren för NVP en stund senare.

Då har barnen kommit igång med den här lektionens uppgift: Att fördjupa sig i nummer 42 av Nacka Värmdö Posten.

Viks skola är nämligen en av 16 skolor i Nacka och Värmdö som nappade på erbjudandet att få klassuppsättningar av NVP skickade till sig i förra veckan, under den så kallade Tidningsveckan. Sammanlagt 1 570 tidningsexemplar nådde eleverna i tisdags, och dagarna därefter jobbade de med tidningen i undervisningen.

Klass 3B ska denna lektion besvara ett antal frågor om innehållet i NVP. I grupper får de komma överens om vilken nyhet i tidningen som är konstigt och vilken som är viktigast. De ska även gå på skattjakt och leta efter minst fem ord som de inte förstår — dessa ska senare gås igenom på en lektion i svenska. Dessutom ska eleverna undersöka vilka delar som tidningen är indelad och vilka olika yrken som förekommer på NVP.

– Jag är så glad att jag upptäckte att vi kunde vara med på Tidningsveckan! Det är jätteroligt, säger Isadora Dahlgren, medan eleverna tar sig an uppgifterna.

Att hennes fokus på mediefrågor har gjort avtryck på eleverna märks när NVP en stund senare får en pratstund med tre av dem.

– Vi har lärt oss att man inte kan lita på alla nyheter, säger Axel Fagerstedt.

– Och att det inte är samma regler för medier i olika länder. I vissa länder kan tidningen stängas ner, fyller Hugo Marklund i.

Brukar ni titta på eller läsa nyheter hemma?

– Ibland vill mina föräldrar att jag ska titta på SVT med dem, så då gör jag det, säger Axel Fagerstedt.

– Jag går ibland frivilligt in på SVT play och kollar på Lilla Aktuellt, säger Fanny Calendralis.

Tillbaka till klassrummet, där grupperna ska redovisa sina svar. De flesta elever tycker att nyheten om familjen i Tollare som hotas av utvisning till Irak är den viktigaste.

– Tjejen är lika gammal som oss, utbrister en av eleverna.

– Familjen är väldigt ledsen. Det är faktiskt ledsamt att de måste lämna sitt land, säger en annan.

Artikeln om seniorerna som cyklade 40 mil på träningscyklar utnämns av en grupp som den konstigaste, medan ord som ”detaljplan” och ”utopier” var svåra att förstå.

Slutligen frågar Isadora Dahlgren klassen hur man kan se att de jobbat med tidningar i dag. Eleverna håller upp sina händer.

– Precis, säger Isadora Dahlgren.

– Man blir svart om händerna, och ni är även svarta i ansiktet. Då syns det att man läst tidningen!

Så funkar Tidningsveckan

• Tidningsveckan anordnas en vecka varje år av branschorganisationen Tidningsutgivarna. 

• Lärare, från förskoleklass upp till gymnasiet, får då möjlighet att arbeta med nyhetsmedier i undervisningen. 

• De medier som deltar, däribland NVP, skickar ut gratis klassuppsättningar av sina tidningar till de skolor som anmäler sitt intresse. 1 570 exemplar av NVP skickades ut till 16 olika skolor i Nacka och Värmdö.

• Lärarna får tillgång till förslag på lektionsupplägg, anpassade efter olika åldrar på eleverna. 

• Eleverna får öva på att kritiskt söka och tolka information, och även själva skapa journalistiskt material.

• På årets Tidningsvecka är det extra fokus på mediernas och journalistikens uppgifter och villkor.

Hanna Bäckman

 
Testa NVP Plus - 1 krona om dagen i 3 månader

Testa NVP Plus - 1 krona om dagen i 3 månader

Senaste nytt om Nacka och Värmdö
Sajt, app och e-tidning
Se erbjudandet här
x