FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Allan, Glenn

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Måndag
22 april 2019

Arbetet som uträttas på Annell Båtbyggeri är i regel inget som avklaras i en handvändning. ”Det finns ingen gräns. Den senaste större båten vi byggde tog ungefär 1 400 arbetstimmar att få klar. Men en enkel eka kan vi slå ihop på en vecka”, säger Anders Annell.

Träig nisch med
en mästerlig touch

Värmdö 07:56 | 10 april 2019

Gärna nya båtar. Men byggda med gamla metoder.
I Annell Båtbyggeri på Värmdö värnas den svenska båtbyggarkonsten.

Annell Båtbyggeri är en av Sveriges främsta verkstäder, möjligen den främsta, inom sitt gebit, som är historiska träbåtar. 
Två av de skönheter som just nu renoveras — Thelma, ritad av den legendariske CG Pettersson 1916, och Tournesol (franska för solros) som 1912 konstruerades av Viktor Israelsson — är båda exempelvis över 100 år gamla.
Men om man närmar sig denna för det marina kulturarvet betydelsefulla plats och förväntar sig se något för sjöfart så elementärt som vatten i omgivningarna blir man snopen, för verkstaden ligger i ett plåtskjul i ett industriområde på torra land i närheten av Älvsby.

För dyrt med sjötomt
– När jag för fem år sedan sökte lokal letade jag efter en verkstad vid vattnet, men insåg snart att det var för dyrt med sjötomter. Men det finns mängder med kunder på Värmdö, både privatpersoner och varv, så geografiskt har platsen visat sig vara perfekt, säger Anders Annell, som äger och driver verkstaden.

Ur ett perspektiv är platsen kanske rent av för perfekt — eftersom uppdragen blivit så många att nuvarande lokalen blivit för trång. 
– Här har vi omkring 300 kvadratmeter verkstad, men behöver åtminstone 700-800 kvadrat. Det är därför som vi ska flytta in i en annan lokal inom några veckor. 

För en lekman kan det tyckas märkligt att en näring inom en så smal nisch som historiska träbåtar kan vara så pass lukrativ att verksamheten växer ur sin kostym redan efter fem år, men framgångarna beror — åtminstone delvis — på en närmast obefintlig konkurrens. På östkusten är Annell Båtbyggeri ensamt om konceptet med både renovering och byggande av träbåtar.
Att verkstaden dessutom excellerar i yrkeskunnande bidrar så klart till att trygga orderingången. För sin skicklighet har Anders Annell, under en ceremoni i Blå Hallen i Stockholms stadshus, tilldelats den sällsynta stora silvermedaljen av Stockholms Hantverksförening och Hantverkarna Stockholm. Detta efter att ha genomfört ett arbetsprov med en motoriserad snipa, en byggprocess som noga övervakades.
– Det finns två andra nu yrkesaktiva inom mitt skrå som har tilldelats mästarbrev, och det är klart att det känns mycket hedrande. För mig är dock det viktigaste att föra yrkeskunskapen vidare. Många andra verkstäder provar sig fram med mer moderna metoder, medan vi bygger på samma sätt som man gjort i flera hundra år.



Vad krävs för att uppnå sådan yrkesskicklighet?
– Det är inte så svårt, men det kräver tid. Det är bara att jobba på tålmodigt och nyfiket under lång tid, så smyger sig kunskapen på. Man får bygga 10-15 båtar innan man kommer in i det, och det är det inte många som orkar eller ser poängen med. Vill man lägga tio år av sitt liv på en utbildning finns det alternativ som ger bättre avkastning.

Att Anders Annell varit seglingstokig hela sitt liv bidrar så klart också till kunnandet. Första båten byggde han vid tolv års ålder och han ser till att ständigt fördjupa sin kompetens i båtbyggarkonsten, senast under en resa till Italien.
– Där finns en lång och obruten båtbyggartradition kring de stora sjöarna. Till nästa resa hoppas jag få med mig hela verkstaden till USA. Det är lätt att tro att man själv har alla svar och idéer, men det har man inte. Man blir aldrig fullärd och det är bland annat det som gör att jag tycker så mycket om mitt yrke. Att träffa andra båtbyggare är bland det roligaste jag vet, och jag delar gärna med mig av  mitt kunnande, jag har inga hemligheter.

Kort klassiker
När NVP besöker råder febril verksamhet i verkstaden. ”Vårträngsel”, som Anders Annell beskriver det, eftersom många kunder hoppas få sina båtar klara inför sommaren. Bland de fem båtar som trängs i huvudhallen utmärker sig en fem meter lång Petterssonbåt, eftersom den är ovanligt kort. 
– Den minsta kvarvarande Petterssonbåt som jag känner till, säger Anders Annell. 

En betydligt större Petterssonskuta ryms i en angränsande hall, den i artikelns inledning omnämnda 16 meter långa Thelma från 1916. Petterssonbåtar är överlag en vanlig syn på Annell Båtbyggeri. Gemensamt för Petterssonbåtarna är att de är ritade av CG Pettersson (1876-1953) som gjorde fler än tusen båtkonstruktioner, framför allt av fritidsfartyg.
– Petterssonbåtar i skärgården är lite som röda stugor med vita knutar på land, en del av folksjälen. Under lång tid såldes många Petterssonbåtar till Holland. I Sverige har vi inte riktigt begripit vilket fint kulturarv vi har, och vilken tid det tar att bygga en träbåt.
– Prismässigt går det så klart inte att konkurrera med billiga plastbåtar konstruerade i Kina, men när man slår ut kostnaden över hundra år är det inte så farligt. För en träbåt kan hålla i hundra år, det tror jag inte ens är möjligt med plastbåtar, även om plastbitarna kan hålla i 10 000 år.