Nacka/Värmdö Publicerad 17:30, 25 mars 2020

• SL:s kommunikationschef: "Vi missbedömde" • I princip samma antal avgångar i rusning som normalt från och med torsdag

Sedan i måndags har bussarna i Nacka och Värmdö, liksom i övriga länet, körts med kraftigt reducerad trafik. Orsaken som SL uppgett är att andelen resenärer, med anledning av coronaepidemin, i förra veckan minskade med omkring 50 procent, samtidigt som i snitt 20 procent av förarna i länet var sjuka eller vabbade.

Följden av neddragningen — som utgick från lördagstidtabellen, men med tillagda extraavgångar — blev trängsel på många Nacka- och Värmdöbussar, vilket NVP.se rapporterat om löpande under veckan.

Kritiken om att SL gynnar smittspridningen lät inte vänta på sig — och den kommer bland annat från trafikregionrådet Kristoffer Tamsons, M. I ett inlägg på Facebook under tisdagen gick han till attack mot SL och skrev bland annat:

”Våra operatörer har fått i uppdrag att köra allt de kan, så mycket de kan, med särskilt fokus på rusningstrafik. Då duger det inte att under dessa särskilda omständigheter leverera en trafik med de brister vi sett.”

Han påpekade även att han fått information om att det fanns friska förare, som inte fått köra — något som även NVP fått uppgifter om från en busschaufför i Värmdö. 

Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på SL, meddelar nu att busstrafiken i Nacka och Värmdö kommer att köras i stort sett som vanligt från och med imorgon, torsdag.

Är Tamsons kritik rättvis?
– Vi kan alla vara överens om att det var saker som inte blev bra i början av veckan, framför allt i busstrafiken i Nacka och Värmdö. Vi har jobbat stenhårt för att åtgärda det och från och med imorgon torsdag kommer busstrafiken där att köras med i princip samma antal avgångar i rusning som normalt, säger Suss Forssman Thullberg.

Stämmer det att det finns eller fanns friska förare som inte jobbade, trots situationen? 
– Det trafikupplägg som vi tog fram till i måndags byggde på den mängd tillgängliga förare som våra entreprenörer rapporterade att de hade. I det fanns en liten överkapacitet av förare, dels för att möta ytterligare sjukskrivningar, dels för att kunna förstärka med extra avgångar där det behövs. Det är nödvändigt när man planerar att göra så för att få en hållbar trafik över tid, säger Suss Forssman Thullberg och fortsätter:

– Vi har också fått erbjudanden från företag som kör turistbussar att ta in deras bussar och förare. Vi har bett våra trafikentreprenörer att noga undersöka möjligheten, inte minst för att vi ska klara en ansträngd situation under lång tid. Sedan, tyvärr, att sätta in nya förare är inte gjort i en handvändning eftersom det tar tid att lära sig linjesträckningar och tomkörningsvägar. Men vi undersöker möjligheten.

Med facit i hand — borde SL ha planerat detta annorlunda?
– Ja,  vi missbedömde hur det skulle bli i några trafikområden, däribland Nacka/Värmdö. Nu rättar vi och ser till att det inte ska vara trångt.

Hanna Bäckman