Över 1000 felanmälningar om sophämtning i Värmdö - NVP.se - Nacka Värmdö Posten på nätet
FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Henrietta, He...

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Onsdag
22 augusti 2018

Över 1 300 felanmälningar
om sophämtning i Värmdö

Värmdö 07:25 | 10 augusti 2018

Problemen med sophämtningen i Värmdö har de senaste veckorna minskat, men inte försvunnit. Hittills i sommar har kommunen fått över 1 300 felanmälningar från hushållen.

Kommunens entreprenör för sophämtning, Urbaser (före detta RenoNorden), har haft stora problem med att tömma Värmdöbornas sopkärl under sommaren. Orsaken är främst personalbrist i kombination med tätare tömningsintervaller på sommaren.
Under juni, juli och första veckan i augusti har 1 307 felanmälningar inkommit från Värmdöbor.

– Vi följer upp detta varje dag, och just nu ser vi en minskning. I går (onsdag den 8 augusti, reds anm) hade vi 19 anmälningar, och när problemen var som störst hade vi nästan 100 på en dag, säger Mikael Carlsson, vikarierande renhållningschef i Värmdö.

Han fortsätter:
– Entreprenören har hela tiden försökt hitta lösningar. De har ställt upp och jobbat både kvällar och helger.

Vilka konsekvenser får det här för entreprenören?
– Det finns en kvalitetsklausul i avtalet mellan kommunen och bolaget. Uteblivna tömningar medför en kostnad för dem. Vi ska diskutera med dem hur mycket. Men pengarna är inte det viktiga, utan det viktigaste är att tömningen fungerar.

Kan det leda till att kontraktet sägs upp?
– Det är allvarligt när soporna inte hämtas och att det drabbar de boende. Men att säga upp kontraktet skulle medföra att vi inte har någon entreprenör, och det är ju inte heller bra. Vi försöker lösa detta med den entreprenör vi har, säger Mikael Carlsson.