FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Emil, Emilia

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Onsdag
14 november 2018

Eleverna Mohammed Rasuli, Nasrullah Haidari, Elin Hallrin och Goran Saabo är överens om att workshopen för att stärka gemenskapen på Gustavsbergs gymnasium, G2, var välbehövlig.

"Nu vet vi lite mer om varandra"

Värmdö 12:02 | 17 oktober 2018

I flera år har de gått på samma skola — men de har knappt pratat med varann. Med hjälp av Kompis Sverige har nyanlända och svenskfödda elever på G2 tagit en första kontakt.

Matchar nya och etablerade svenskar

Den ideella organisationen Kompis Sverige startades 2013, med målet att matcha ihop etablerade och nya svenskar. En grundtanke är att långvariga kompisrelationer på sikt kan förändra samhällsstrukturer. Organisationen samarbetar sedan flera år tillbaka med både Nacka och Värmdö kommun, liksom en handfull andra kommuner i Sverige.

Hur får man nyanlända och etablerade svenska elever att börja umgås?
Man sammanför dem och låter dem prata om vardagliga saker för att hitta gemensamma nämnare.

Med den till synes enkla utgångspunkten anordnar den ideella organisationen Kompis Sverige workshopdagar på gymnasieskolor. En av de första skolorna att haka på är Gustavsbergs gymnasium, G2, där samtliga elever deltog under en dag i förra veckan.
Elin Hallrin och Goran Saabo, som båda går på barn- och fritidsprogrammet, är nöjda med dagen.

– Jag pratade med en kille från en språkintroduktionsklass som, precis som jag, gillar att måla. Tidigare har jag nästan inte alls pratat med elever i de klasserna, säger Elin Hallrin.

– Ja, det blir lite segregerat. Inte precis en vi och dom-stämning, men heller ingen hel vi-känsla, säger Goran Saabo.

– Nu kommer i alla fall jag att prata mer med språk­introduktionseleverna, när jag vet vilka de är, tillägger Elin Hallrin.

Nasrullah Haidari har bott i Sverige i några år och gick tidigare i språkintroduktionsklass. Nu har han börjat på vård- och omsorgsprogrammet, och har på senare tid fått svenskfödda kompisar.

– Men det finns så många som inte vågar prata med nya människor, och många flyktingar som inte har träffat svenska ungdomar. Så jag tror att den här dagen kan hjälpa jättemycket. Nu vet vi lite mer om varandra, säger han.

Kompis Sveriges verksamhetschef Johan Bäckström är glad att ha fått med G2 i projektet.
– Det är bra att skolor tar aktiv ställning för att det är viktigt att eleverna möts, att de erkänner att det inte är något som sker av sig självt, säger han.

Han hoppas att organisationen kan hålla fördjupande workshoppar på G2, och då bland annat ta upp kulturella aspekter och normer. Kompis Sverige har dessutom fått bidrag från Arvsfonden för att utveckla metoden och sprida den nationellt.
– Vi ser att behovet av detta är stort, säger Johan Bäckström.