Nacka/Värmdö Publicerad 13:52, 24 mars 2020

• SL om trängseln: 20 bussturer fullbelagda • Bussförare: ”Taget ur luften att det är förarbrist” • Kristoffer Tamsons: "Kör allt ni kan — det är en order"

Måndagens trängsel på Nacka- och Värmdöbussarna, till följd av SL:s kraftiga neddragningar av trafiken i coronatider, kvarstår under tisdagen. Det meddelar Aleksander Krajisnik, presskommunikatör på SL.

– Läget avseende trängsel i trafiken var allvarligt igår och det var fortfarande allvarligt bitvis imorse. SL har sedan de första rapporterna kom in om läget arbetat intensivt tillsammans med våra entreprenörer för att lösa situationen, säger han.

Han konstaterar att det rådde trängsel i Nacka och Värmdö på tisdagsmorgonen. 

– På 14 busslinjer sattes ytterligare förstärkningar in i dag, som delvis avlastade. Under morgonrusningen rapporterade 20 bussturer ”fullbelagt”. Situationen är ännu inte tillräckligt bra och ytterligare förstärkningar sätts in. Nu gäller att vi kör precis allt vi har, med den personal vi har, på de platser där det behövs mest. Vi kommer därför att förstärka ytterligare framför allt i Nacka och Värmdö. 

Ett problem som många resenärer har upplevt, konstaterar Aleksander Krajisnik, är att det varit svårt att få information om när bussarna faktiskt går. SL har utgått från lördagstidtabellen i sin planering, för att avgångarna ska vara sökbara i SL-appen och på sl.se. Därefter har man lagt in extra turer.

 – Då blir det svårt för resenären att få information om när bussen går – våra digitala system ”hinner inte med”. En konsekvens kan bli att resenären inte väntar in en förstärkningsbuss helt enkelt för att man inte vet att den kommer. För att möta detta ökar vi våra informationsinsatser ute i trafiken, via våra förare, som vi ber göra utrop i högtalarna, och i våra digitala kanaler. Vi har även personal ute vid stora knytpunkter, som informerar resenärerna, säger Aleksander Krajisnik. 

Med facit i hand, hade det inte varit bättre att utgå från den vanliga tidtabellen och låta resenärerna stå ut med att vissa avgångar är inställda?
– Alternativet till den planerade neddragningen hade varit att ta en dag i taget, att låta sjukskrivningar slå igenom löpande och påverka den trafik där just den sjuka föraren var schemalagd. Vi bedömde att denna situation hade gjort kollektivtrafiken mer sårbar och situationen mer svårhanterlig för resenärerna och de som kör.

Men är det alltså viktigare att resenärerna kan planera sin resa, än att smittspridningen förhindras?
–  Vi står fast vid vår bedömning. Det finns för- och nackdelar med allt. Vi hoppas att alla som kan jobbar hemifrån och att de som känner sjukdomssymtom stannar hemma. Och att man, om möjligt, tar nästa buss om den som kommer är fullsatt. Det kommer alltid fler bussar.

De orsaker till neddragningen som SL uppgett är att antalet resenärer minskade kraftigt i förra veckan och att sjukfrånvaron bland förarna är stor. Den siffra som SL uppger är att frånvaron är 20 procent. 

Det ger en bussförare, som NVP varit i kontakt med, inte mycket för. 

– I dag vet jag sex timanställda och behovsanställda som inte fick jobb, bara på mitt garage på Värmdö. Så att det skulle vara någon form av förarbrist är helt taget ur luften. Nu kan jag ju inte svara för Nobina och Arriva, men Keolis kör ju ändå City, Nacka-Värmdö, Lidingö och Eriksberg, säger föraren.

Aleksander Krajisnik understryker att andelen 20 procent är en genomsnittlig siffra i hela länet.

– Det är inte jämnt fördelat över alla depåer och garage. Vi försöker slussa runt de busschaufförer som är tillgängliga till de platser där de behövs mest, säger han och tillägger: 

– Sjukfrånvaron måste vi hantera i dag, i morgon och under flera veckor framöver. Man kan enkelt beskriva den omläggning av trafik som görs ungefär som när vården ställer in planerade operationer. Vi lämnar det normala vardagsläget, både för att möta det behov av trafik som finns just nu och för att skaffa oss beredskap att klara trafiken under kommande veckor. 

Under tisdagseftermiddagen lade trafikregionrådet Kristoffer Tamsons, M, ut ett inlägg på  Facebook, där han kritiserar SL:s agerande.

"Våra operatörer har fått i uppdrag att köra allt de kan, så mycket de kan, med särskilt fokus på rusningstrafik. Då duger det inte att under dessa särskilda omständigheter leverera en trafik med de brister vi sett", skriver han.

Han anser att det inte är acceptabelt att man utgått från lördagstidtabellerna, och att vissa förare vittnat om att de är friska, men ändå inte får köra.

"De reduceringar som måste göras för att möta frånvaron blir större än de ska behöva vara. Detta på ett orimligt sätt givet ett allvarligt läge", skriver Kristoffer Tamsons vidare.

Han berättar att han haft möten med ansvariga på SL om situationen, och skriver:

"Jag vill inte höra om några helgtidtidtabeller eller rastlösa bussförare. Kör allt ni kan, så mycket ni kan. Ta in timanställda, övertid och andra förare som kan ställa upp. Det är inte en rekommendation. Det är en order. Detta från den samlade politiken. Det innebär att fler bussar nu rullar i trafiken och jag har fått löfte om att de ska bli ännu fler. Detta särskilt där trängseln och behoven är som störst."

Hanna Bäckman