Skärgården Publicerad 13:35, 23 september 2019

NVP var med på hållbarhetsmässan One Tonne Island på Grinda. Huvudfrågan för dagen var om det går att leva fossilfritt – och vilka uppoffringar det innebär.

Eldrivna farkoster är framtiden. Även på vattnet. När hållbarhetsmässan One Tonne Island arrangerades av företag knutna till Vattenfall, samt av Värmdö kommun och IVL Svenska Miljöinstitutet, kom eldrivna, små och stora, båtar i fokus.

Tyst, sakta, och värdigt gled den fram på farvattnet mellan Lillsved och Grinda. Kapten Stephan de Leon på elfärjan Movitz, hade bytt reguljärrutten Riddarholmen – Solna strand till att föra mässdeltagare mellan Värmdös nordostligaste udde, Lillsved, till ön Grinda.

– Vi kör på el så mycket vi kan, men dieseln finns som reserv, förklarar Robert Fedor, teknisk projektledare på Green City Ferries som äger och driver den 23 meter långa elfärjan.

Reguljär båttrafik utanför Waxholmsbolagets regi växer. Inte minst till och från Stockholms närförorter. I Mälaren är Movitz den enda större elfärjan, i Saltsjön är det SL:s Sjövägen som gäller. Hittills. I Köpenhamn och Oslo har man kommit längre.

Nya reguljärrutter planeras, och att använda el som drivmedel verkar vara framtiden.

Men elfordon, både till lands, i luften och till sjöss, är helt beroende av batterier. Av hur de går att ladda, hur dyra de är och hur tunga de är.

– Det här är den första snabbladdade elfärjan och vårt lithiumbatteri räcker i en och en halv timme om vi inte kör fortare än åtta knop, förklarar Robert Fedor och räknar in passagerarna på färjan.

På en brygga vid Grinda ligger ett par eleganta motorbåtar förtöjda. En gul elsladd ringlar från bryggan till motorrummet.

– Det är faktiskt ett BMW-batteri, det som används i deras elbilar, säger Thomas Ålund och kopplar ur laddsladden, kastar loss och tar oss ut på en kort tur.

– Hade det varit en inombordare hade ni inte hört något alls, bara vattnet, säger hans kollega Arne Lindström, som egentligen driver ett konkurrerande elbåtsbolag men som ser sig som kollega.

De berättar om elbåtens fördelar, främst för miljön men också för ägaren. De berättar att elbåten, liksom elbilen, är annorlunda utformade då de stora batterierna har en central roll.

– Visst, båtarna kostar en hel del. Men att åka hit ut från Stockholm med bensinmotor kan kosta flera tusen. Med el kanske det kostar 20 kronor. Och så himla bråttom har man inte, eller hur?

Eftersom de flesta båtar numera kräver el (för annat än till drivmedel) finns det uttag i alla större hamnar i skärgården. Och har man betalat hamnavgift är elen, alltså drivmedlet, gratis.

– Vi tror såklart på elbåtens framtid, inte minst i Skärgården. Vi märker att de som har haft elbil ett tag har kommit över räckviddsångesten. Då är det lättare att gå över till el.

  • Jalmar Carlson