Går till botten med
vård av plastbåtar

Djurö Uppdaterad 10:00 08 april 2019

Trä i all ära — men vanligaste synen i våra vatten är båtar av glasfiberarmerad polyester. Peter Behrens har skrivit handboken om hur du bäst vårdar din plastbåt. 

I mitten av 1990-talet frågade Nautiska förlaget om Peter Behrens, från Djurö, ville skriva en handbok om vård av träbåt. Ett uppdrag som seglarkonnässören Behrens med entusiasm och noggrannhet tog sig an.
– Men när jag var klar insåg jag vilka som verkligen behövde en handbok, nämligen plastbåtsägarna. Om man generaliserar är träbåtsägarna kunnigare, för dem är intresset av att vårda båten lika stort som att nyttja den, ibland till och med större. Man kan säga att de är andligt besläktade med personer som älskar att meka med bilar. 
– När det gäller plastbåtsseglarna är kunskapen generellt mindre, alltså är behovet av en handbok större. För den genomsnittlige plastbåtsägaren är nyttjandeintresset mycket större än vårdandeintresset. Båten är mer en produkt.

En populär produkt, ska påpekas. Sverige är världens båttätaste land. Enligt Peter Behrens går det ungefär 15 båtar per 100 svenskar, varav majoriteten är just plastbåtar, eller rättare sagt glasfiberarmerade polyesterbåtar. Att denna båttyp är vittspridd återspeglas också i efterfrågan på Peter Behrens handbok, som kontinuerligt ges ut i uppdaterade upplagor med manualer för underhåll, renovering, köp och val av diverse biprodukter. 

Bubblor — en pest
Samtidigt kan det tyckas aningen paradoxalt att plastseglare över huvud taget efterönskar en handbok för skötsel, eftersom många väljer plastbåten just för att minimera underhållsinsatserna. 
– Plastbåten kräver inte samma omvårdnad som träbåten, men samtidigt finns problem som uteslutande gäller för just plasten. Exempelvis det som i folkmun kallas böldpest, en blåsbildning i ytskiktet som inträffar på grund av fuktinträngning, säger Peter Behrens.

För Peter Behrens, som blev seglingsfrälst när han som åttaåring gick Finnhamns seglarläger och genom åren hållit kurser och föreläsningar om segling samt skrivit mängder av artiklar i båtpressen, är vården av fritidsbåtar — oavsett om de är av trä, plast, stål eller aluminium — en hjärtefråga.
– Jag tycker att båtar, i synnerhet plastbåtar, alltför lättvindigt skrotas. Det finns en ”slit och släng”mentalitet som riskerar att utarma vårt marina kulturarv. Det är både upprörande och sorgligt.
Vad föredrar du själv: Trä- eller plastbåt?
– Plastbåtarna har en betydande roll i seglingens moderna historia, men det går inte att komma ifrån att hjärtat klappar starkast för träbåt. Min nuvarande båt byggde jag själv 1976 och vi har upplevt många strapatser tillsammans. Den heter Skum II, döpt efter min förra båt, Skum, som byggdes 1908 och initialt ägdes av smugglarkungen Algoth Niska. Han smugglade bland annat baltiska flyktingar i den, seglade ifrån tullarnas motorbåtar.

Så vårrustar du din plastbåt

Däck och fribord:
• Finisharbetet börjar med att båten tvättas av med tvållösning in- och utvändigt (med trasa på blanka ytor, grov borste på däckets halkskyddsmönster). 
• Om det skyddslager vax du lade på i höstas har blivit smutsigt bör du ta bort det. Om du har en däckställning måste den först demonteras för att du skall komma åt överallt, medan en hel täckställning gärna får stå kvar till alldeles före sjösättning.
• Alla blanka utvändiga gelcoatytor över vattenlinjen skall sedan vaxas och poleras. Använd inte vax som innehåller silikon; du kommer annars att få problem den dag det är dags att måla om båten, ingen färg fäster på detta material. Vaxningen går till så att du helt enkelt för på vaxet med en mjuk trasa, varefter du polerar fram glansen ungefär som när du borstar skor. 
• Det finns lammullshättor att sätta på borrmaskinens slipskiva; med en sådan blir poleringen både lättare och effektivare.

Botten: 
• Bottenmålningen kan vara lätt eller svår. Om du har fuktskyddsbehandlat botten under vintern, eller om du tvättade bort lös färg redan i höstas, är vårjobbet lätt: Du behöver bara lägga på ny färg enligt tillverkarens anvisningar. 
• Den epoxibehandlade och mattade botten behöver ingen primer under giftfärgen. Men om du har låtit smuts och beväxning sitta över vintern får du nu börja med att tvätta bort giftfärgen med kaustiksoda.

Källa: ”Vårda din plastbåt” av Peter Behrens.