FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Blenda, Beda

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Måndag
27 maj 2019

Miljön på Artipelag gör att bland annat bilföretag vill ha event där, enligt vd Riita Östberg. Senast var det Mercedes.

”Unik miljö” lockar
stora varumärken

Näringsliv 14:52 | 12 september 2018

Artipelag har inte bara en internationellt känd konsthall, utan har också blivit ett Mecka för allt större evenemang.

Stora lanseringar på Artipelag

2017 lanserade IT-företaget Lenovo en ny laptop här och Ikea lanserade sitt designsamarbete med danska Hay. 
2015 valde bilmärket Cooper Artipelag för sin världslansering av en ny modell. 4 000 gäster från hela världen deltog i eventet.
Volvo hade en världspremiär 2014 och samlade 700 journalister från hela världen.

Två elmotorer, 408 hästkrafter, fyrhjulsdrift och 40 mils räckvidd. I förra veckan hade Mercedes första elbil världspremiär — men inte i Tyskland utan ute på Artipelag i Värmdö. 

Det är inte det första stora eventet. Artipelag tycks ha blivit ett Mecka för stora evenemang, och särskilt den kräsna bilbranschen. Man har flera stora företagsevent årligen, förutom ett stort antal mindre.
– Vi har en stor flexibel eventhall och en unik miljö. Ofta använder man hela Artipelag för sina event. Bilbranschen är annars hänvisad till stora mässhallar, men då får de inte den här femstjärniga miljön, säger Riitta Östberg, vd på Artipelag.

Riita Östberg tror framför allt att de stora evenemangen och Artipelags goda rykte som eventarena är en bidragande orsak till att man lyckats knyta så stora bilföretag till Artipelag.
– Eventbyråerna säger att vi är unika och att Artipelag är bland topp tre i världen. Vi har blivit ganska kända internationellt. Vi har återkommande eventbolag, och även bilföretag som har krav att vara på Artipelag, säger hon.

Viktiga inkomster
Cirka en tredjedel av Artipelags intäkter kommer från event, men det varierar bland annat beroende på  vilka konstutställningar som pågår.
– Eventen är en viktig del. Vi får inga kulturbidrag för att vi driver konstverksamhet. Vi måste bidra till hela huset. Och eventdelen är en del i Artipelags grundtanke; att det händer något i huset är jätteviktigt.

Eventbranschen har vuxit de senaste åren. Riitta Östberg menar att det inte längre går att nå olika målgrupper med bara annonser, utan att det också krävs digitala kanaler.

Märken stärker varandra
– När man idag lanserar produkter måste man lyfta fram det som ett event, som man också kan se i realtid via nätet. Med ett lyckat event får man en enorm spridning av sitt budskap. Och det är klart att det blivit viktigt för många varumärken. Sedan är valet av lokal viktigt, där man vill koppla sitt varumärke till ett annat bra varumärke. Det är inte en slump att många premiumvarumärken valt att ha sitt event på Artipelag.
Framtiden för event ser ljus ut men Riitta Östberg säger att det fortfarande är en utmaning att förklara att Artipelag faktiskt finns. 
– Det är först när de kommer ut till oss som de förstår vad det är. Det är hårt arbete varje dag.

Årligen besöker cirka 300 000 till 350 000 personer Artipelag.