Näringsliv Publicerad 12:22, 19 februari 2020

• Inviger lanseringen Sveriges första mensskyddsautomat på sin gamla skola

Idén med mensskyddsautomater har vuxit från ett Ung företagsamhet-projekt till ett aktiebolag.
Nu i vår blir de första automaterna framtagna, testade — och insålda.
Och i slutet av nästa månad kommer de förra Nacka gymnasiumeleverna Liza Eriksson och Clara Lidman få se sin affärsidé ta form på sin gamla skola.

När NVP får tag i duon bakom RedLocker har de just varit på möte på Nacka gymnasium, skolan där de två träffades under en UF-kurs, och där de kom på idén med att ta fram automaten för mensskydd.
– Det är bestämt att startskottet av vår lansering blir en invigning av den första automaten som sker på vår gamla skola, med stöd av skolledningen och ihop med elevkåren. Det kommer att bli roligt, och stort, säger 19-åriga Liza Eriksson, som alltså tog studenten från ekonomi-juridikprogrammet förra året och som sköter företagets marknadsföring.

Vill inspirera andra
– Vi har förstått att det finns ett intresse hos allmänheten och förhoppningsvis kan vår resa med RedLocker inspirera ungdomar i kommunen att fortsätta satsa på sina UF-företag efter studenten, fortsätter Liza.

Efter studenten, och efter den stora uppmärksamheten som deras affärsidé fick, bland annat i en artikel i NVP, har de unga företagarna jobbat hårt i sitt företag.

”Ska bli mest framgångsrika”
Nu har de tagit nästa steg ut i affärslivet.
– Ett av våra delmål företagsmässigt är nu, som då att vi ska bli det mest framgångsrika företaget som kommit fram ur UF, samt att vi ska vara ledande på den svenska marknaden när det gäller att erbjuda mensskydd via automater till skolor, kontor och övriga offentliga rum, säger Liza.

Med profiler som Clara Henry och Penny Parnevik som bidragit till spridning har RedLocker haft stor framgång på sociala medier. 
Framför allt Instagram är ett effektivt medel att nå ut till användargruppen, kvinnor.

– Det känns som om vi vet hur man gör attraktiv marknadsföring mot användargruppen, då vi som kvinnor själva har bra koll på vad som väcker intresse. Men vi måste också arbeta mot kundgruppen, som inte givet behöver vara densamma: De som köper in automaterna, och det är en lite större utmaning. 

Skolsköterskor intresserade

Redan tidigt var många skolsköterskor på skolor intresserade av automaterna, och nu har man skrivit kontrakt med bland annat en gymnasieskola, ett hotell och en statlig myndighet.

– Vi sitter på något bra och vårt framtida mål är att även nå ut mot den skandinaviska marknaden inom en snar framtid, säger Liza Eriksson och fortsätter:

– Det är en väldigt speciell känsla att åka till och från kundmöten med automaten på ryggen. För jag tänker alltid: tänk om alla dessa kvinnor visste att en förändring i vårt samhälle är på god väg.

RedLocker och automaten

• RedLockers automater tillhandahåller gratis mensskydd. 
• Automaten har en dispenser med låsfunktion, så att man inte får med sig fler mensskydd än nödvändigt vid ett toalettbesök. 
• Det finns ingen betalfunktion i automaterna, utan arbetsplatsen eller skolan finansierar mensskydden, precis som de gör med toalettpapper.