FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Fredrik, Fritz

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Torsdag
18 juli 2019

Enligt branschföreträdarna är de lokala hemmafixarna mer pålästa än för tio år sedan. De vågar dessutom testa mer.

Så är hemmafixaren
i Nacka och Värmdö

Näringsliv 13:45 | 25 oktober 2018

Medveten om både miljö och trender. Inspirerad av bloggare och influencers. Modigare än för tio år sedan. Så ser dagens typiska kund ut på Nackas och Värmdös byggvaruhus.

Vad efterfrågar hemmafixare i Nacka och Värmdö 2018, som de inte gjorde för tio år sedan? Och vilka trender går att utläsa från det? NVP ringde upp tre lokala byggvaruhus för att få svar.

Lina Jelbring är marknadschef på Fredells byggvaruhus, vars största varuhus ligger i Sickla. Enligt henne är Fredells kunder i dag mer pålästa än för tio år sedan.
– Många tar, precis som tidigare, inspiration från tv. Men nu är inspirationskällorna snarare influencers och bloggare, som Bianca Ingrosso, än fixarprogram på tv.

Kunderna är också mer trendmedvetna i dag än ­tidigare, enligt Lina Jelbring.

– De har ofta med sig egna moodboards, som ett collage med olika inspirationskällor.
Carina Fredblad, marknadschef på Bygg-Ole, som har ett varuhus i Nacka och ett i Värmdö, ser samma tendenser hos kunderna.

– Hemmafixarprogrammen har under många år ökat intresset för renovering och heminredning. Våra kunder vågar göra mer själva. Men i dag får de även inspiration från bloggar och Instagram. De kommer in och visar bilder i sina mobiler på en viss tapet eller färg, säger hon och tillägger:
– Det händer också att kunderna efterfrågar nyheter innan de är släppta. De har själva hittat informationen, vilket tyder på ett stort intresse.

Även på Fredells har man noterat att kunderna vågar mer än tidigare. Det är vanligt att kunder ber om råd gällande hemmafix med redan befintliga möbler, till exempel från Ikea, berättar Lina Jelbring.

– De kanske vill sätta hjul på en byrå eller byta ut stolsben. De vill inte göra allt från grunden, utan är mer otåliga. Och lite vildare — tidigare satte man kanske inte sågen i en Ikea-möbel hur som helst.

Många vill också göra olika platsbyggda lösningar, för att ge sina ofta trånga hem en lyxigare känsla.
– Vi får frågor om hur man gör en loftsäng eller en stege till en säng. Och många vill ha tips om förvaringslösningar och skjutdörrar.

Nacka byggnadsvård säljer både nyproducerat och begagnat, och skiljer sig därmed en del från Bygg-Ole och Fredells.

– I min värld jobbar vi inte så mycket med trender. Men vi kan se att efterfrågan på gamla originaldelar ökar. Det gäller allt från handtag till beslag till köket och tapeter. Man vill bevara det tidsenliga. Om man har en funkiskåk vill man ha funkis­inredning, samma sak med sekelskifteshus. Folk är mer medvetna om sådant i dag än tidigare, säger företagets grundare Björn Andersson och fortsätter:

– Kunderna slänger inte delar på samma sätt som­ ­tidigare, utan ringer oss och frågar om vi vill köpa det. Det finns en helt ­annan ­tanke­ om att gamla sak­er ska komma till användning igen.