FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Bernhard, Bernt

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Tisdag
20 augusti 2019

”Förra lördagen sålde vi åtta miljonbilar på en dag. Totalt har vi hittills sålt för sammanlagt 20–30 miljoner”, säger Erik Cederberg, anläggningschef för nyetablerade Showroom by Riddermark. Bilen på bilden är en McLaren 570S Spider, värd 2,2 miljoner kronor.

Dyra leksaker hos ny handlare

Boo 08:30 | 17 mars 2019

Inte bara en bilhandel, utan en leksaksbutik för vuxna. Så beskriver anläggningschefen Erik Cederberg nyetablerade Showroom by Riddermark — där vrålåk i flermiljonsklassen är till försäljning.
– Våra kunder köper med hjärtat, inte plånboken.

Så många lyxåk rullar i Nacka och Värmdö

Nacka

Alfa Romeo 89
Bentley 3
Ferrari 9
Hummer 0
Jaguar 122
Lamborghini 0
Lotus 5
Maserati 10
McLaren 0
Porsche 251
Rolls-Royce 4
Tesla 101

Värmdö

Alfa Romeo 33
Bentley 5
Ferrari 3
Hummer 4
Jaguar 35
Lamborghini 1
Lotus 1
Maserati 1
McLaren 1
Porsche 76
Rolls-Royce 1
Tesla 33

Enligt statistik från Trafikanalys (se faktaruta) är lyxbilar som Ferrari, Lamborghini, McLaren och Maserati ovanliga syner på Nackas och Värmdös vägar, men Showroom by Riddermark i Lännersta arbetar för att ändra på det. Etableringen är knappt två månader gammal och en förgrening av Riddermark Bils ordinarie utbud av begagnade bilar. 

Vrålåk i långa rader
Skillnaden är att där Riddermark Bil i övrigt säljer så kallade volymbilar — kort sagt ”vanliga” bilar — radar uteslutande vrålåk upp sig i Showroom by Riddermark. För en bilentusiast innebär en rundtur i lokalen således överhängande drägelrisk, eftersom premiummodeller från italienska, engelska och tyska lyxmärken erbjuder en närmast overklig syn.
– Idén med att Riddermark även skulle börja sälja premiumbilar arbetades fram förra sommaren och det här är pilotanläggningen, den första Showroom by Riddermark i Sverige. Vår dyraste försäljning hittills är en Porsche Carrera GT som gick på närmare nio miljoner kronor, men vi har bilar för runt 300 000-400 000 kronor också. Snittpriset för våra omkring 100 bilar ligger dock på över miljonen, säger anläggningschefen Erik Cederberg.
Hur kommer det sig att ni valde att etablera anläggningen i Nacka?
– Logistiskt är platsen utmärkt. Det är lätt att ta sig hit, enkelt att hitta parkering och Nacka och Värmdö som upptagningsområde har ingen annan i vår nisch riktigt omfamnat. När det kommer till anläggningar av det här slaget är placeringen i och för sig sällan ett problem. Entusiasterna kan om så behövs åka till Norrland för att hämta den bil de eftertraktar, säger Erik Cederberg, som bor i Boo, men är född — av svensk pappa och irländsk mamma — i USA, där han också bott under stor tid av sin levnad.

Byter Miami mot Nacka
Senast kom han från Miami, där han byggde bilar för tävlingsbruk inom road racing, drag racing och banracing. Han har jobbat mycket inom hotellbranschen, men alltid varit biltokig.
– Redan som liten knatte fick jag första gången prova hur det var att sitta i en Lamborghini och där föddes en fascination som sitter i. Mamma brukar säga att mitt första ord var ”car”. Det här är min passion. Sådana här bilar köper man med hjärtat, inte plånboken. Visst är ekonomin en stor fråga, men ofta rör det sig om kärlek. Kunderna kommer in och fastnar för en bilmodell. Är priset bra så är de nöjda. Dessutom rör det sig om investeringar eftersom värdeutvecklingen på en premiumbil förmodligen är bättre än på en pensionsförsäkring, förutsatt att du vårdar bilen.
Är jag fördomsfull om jag gissar att kundkretsen mest består av män?
– Nej, det stämmer. Jag skulle säga att fördelningen är 75/25. Jag tror att bilintresset är större hos män, i alla fall för den här sortens bilar. Kvinnor tänker mer praktiskt. En Porsche 911 GT3 RS med bur och sexpunktsbälte är inget som de letar efter, däremot en Audi R8 som kan användas och köras. Det är fortfarande en skrikig, lyxig, rolig bil, men med komfort.

Miljöhänsyn är en omdebatterad utmaning för bilindustrin, men Erik Cederberg har svårt att se en framtid med uteslutande el- och hybridbilar.
– Jag tror snarare på utvecklingen av alternativa bränslen. Sen ska man veta att premiumbilar gjort stora framsteg i kvaliteten. I dag byggs de för att användas, inte bara bli stående i ett garage.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Glädjen det ger mig att vara här. Känslan när jag kommer till jobbet kan nog jämföras med vad en kurator känner när han eller hon öppnar dörren till sin ateljé och ser Monet-målningar på väggarna. Det här är inte bara bilar utan konstverk, säger Erik Cederberg.