Tunnelbanan nio miljarder dyrare — och flera år försenad

FOTO: JENNY FREJING (MONTAGE)
Nacka Uppdaterad 18:36 13 november 2019

• Nya tunnelbanan till Nacka, Barkarby och Solna fördyras med nio miljarder • Region Stockholm: Byggtiden för Nackagrenen blir tio år

I dag gick tidningen Dagens Industri ut med uppgifter om en kartläggning från Region Stockholm som visar att nya tunnelbanan till Nacka, Barkarby och Solna beräknas kosta 32 miljarder istället för 23 miljarder — en fördyrning med nio miljoner. 

– Huvuddelen av kostnadsökningen på cirka nio miljarder kronor beror på skärpta, nationella krav. Det handlar om framförallt om miljö- och säkerhetskrav, säger Niklas Bergman, förvaltningschef för nya tunnelbanan på Region Stockholm, i ett pressmeddelande.

Region Stockholm uppger att en annan orsak är att det tagit längre tid än väntat att hitta lösningar som de berörda kommunerna och Trafikverket godkänt.

– Ansvaret delas av alla parter och nu pågår konstruktiva samtal under statlig ledning för att lösa situationen, säger Niklas Bergman. 

En följd av allt detta är att byggtiden blir längre än beräknat, enligt Region Stockholm. Tidigare har tunnelbanan till Nacka beräknats ta sju till åtta år att bygga. Nu uppger man i pressmeddelandet att byggtiden istället blir tio år.

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons, M, säger till Dagens Nyheter att han ser allvarligt på uppgifterna.

– Vi såg den som viktig, den genomlysning som nu har varit. Sju av de nio miljarderna i ökade kostnader beror på konsekvenser av nya statliga pålagor, säger han till DN. 

Infrastrukturminister Tomas Eneroth, S, säger till DN:

– Jag vill naturligtvis se en redovisning av hur det kan ha blivit sådana stora fördyringar som Tamsons och Stockholmsregionen bär ett ansvar för.

  • Hanna Bäckman