SL:s nya biljettregel väcker stark kritik

FOTO: MOSTPHOTOS
Nacka/Värmdö Publicerad 07:53, 23 oktober 2020

• ”Kommer vara strandsatta”

I förra veckan meddelade SL att de från och med den 28 oktober kommer kräva att personer som brukar betala sina bussresor med reskassa måste köpa biljett på annat sätt. 

Eftersom den främre delen av bussarna, på grund av pandemin, är avspärrad för att skydda förarna från smitta är det inte möjligt att ”blippa” sitt reskassekort när man kliver på bussen. Hittills har den som inte kunnat köpa biljetten på annat sätt tillåtits att åka med bussen och blippa SL-kortet när man fått möjlighet. Nu har SL konstaterat att många av de som reser inte löser biljett, vilket lett till ett stort intäktsbortfall. 
– Det är inte vår avsikt att krångla till det för våra resenärer. Samtidigt är det ett mycket allvarligt läge. Vi måste säkra intäkterna för att inte behöva dra ner på trafiken, samtidigt som vi måste skydda våra bussförare, säger SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg, i ett pressmeddelande.

SL rekommenderar att enkelbiljetter köps i SL-appen med betalkort eller Swish. Det är samma pris som när man köper biljett med reskassa. Har man inte en smartphone med mobilt bank-id kan biljetter köpas i automat, spärr eller hos ett SL-ombud.
Förändringen har väckt irritation hos flera resenärer som kontaktat NVP.
– Vad händer med alla som inte har en mobiltelefon? Eller som har glömt att ladda den eller har den spärrad för inköp på telefonen — ska dessa personer inte kunna åka buss?, skriver en läsare.
– SL kräver att alla som ska åka buss måste ha en smartphone för att köpa biljett, trots att man har pengar på sitt kort. Alla som inte har en sådan telefon kommer alltså att vara strandsatta i Värmdö, skriver en läsare på Ingarö.
Vad vill SL säga till den som inte har en smartphone eller inte bor i närhet till en automat, en spärr eller ett ombud?
– Vi inser att det finns en grupp som det här skapar problem för, men den gruppen är inte särskilt stor. Vi vet att de allra flesta har möjlighet att i sin telefon ladda ner app och köpa biljett. Vi känner oss tvingade att vidta åtgärder, får vi inte intäkter kommer vi inte kunna köra så många avgångar som krävs, säger Claes Keisu, presstalesperson på SL.
– Vi kommer gå back tre miljarder här året, jämfört med budget. Det beror delvis på att resandet minskat under pandemin, men en väldigt stor andel är fusk. I busstrafiken har vi inte haft visering på väldigt lång tid och ingen biljettkontroll mellan april och slutet på juli, fortsätter han.
Så den som inte har möjlighet att köpa biljett via till exempel app eller automat, men har kort med reskassa, riskerar tilläggsavgift vid en biljettkontroll?
– Ja, men kontrollanterna har fått instruktion att göra en rimlighetsbedömning vid innan tilläggsavgift skrivs ut. Det kan vara så att det finns vissa omständigheter som gör att tilläggsavgift inte ska skrivas ut. 
Finns det någon förteckning över var man kan hitta närmaste automat, ombud, återförsäljare, et cetera? 
– Nej, någon sådan lista finns inte, säger Claes Keisu.

SL och bussbolagen jobbar med att ta fram en lösning som gör så att det blir möjligt att blippa kort ombord — ett skyddsglas som föraren sitter bakom. Förslaget behandlas just nu hos Arbetsmiljöverket. När sådana glas kan vara på plats är dock oklart i nuläget.
– En utmaning är att utforma ett skyddsglas som både är smittsäkert och trafiksäkert. Det är skillnad på att ta fram en lösning för ett fordon i rörelse än exempelvis i en butik, säger Suss Forssman Thullberg.

Att flytta biljettautomaterna på bussarna eller installera nya vid de bakre dörrarna skulle, enligt SL, bli för dyrt och ta för lång tid.