FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Gerda, Gerd

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Lördag
23 mars 2019

NVP 30 år: Så har
tidningen bytt skepnad

Nacka/Värmdö 15:16 | 06 mars 2019

En tidning är inte bara artiklar, foton och annonser, utan också layout. Sedan premiärnumret 1989 har NVP genomgått fyra stora formomgörningar. NVP lät den prisbelönte grafiske formgivaren John Bark — som själv var inblandad i omgörningarna 2000 och 2006 — recensera tidningens olika skepnader.

I slutet av 1990-talet tog NVP:s grundare Gunnar Wirström kontakt med den grafiske formgivaren John Bark och frågade om han ville arbeta med en omfattande omgörning av tidningen. 
– Det gladde mig och var dessutom på tiden eftersom tidningens innehåll överglänste formen på många sätt, säger John Bark.

Bark beskriver diskussionerna med Gunnar Wirström som både roliga och frustrerande. Wirström ville nämligen att POSTEN skulle vara tongivande i logotyp och tidningshuvud, eftersom den sett ut så sedan starten, medan John Bark tyckte att det var rimligare att dra större på NACKA och VÄRMDÖ, för att förtydliga tidningens geografiska hemvist.
– Logotypen är alltid ett känsligt kapitel eftersom mycket av en tidnings själ sitter där. Eller anses sitta där. 

Gunnar Wirström vek sig inte på den punkten och än i dag lever hans önskemål kring logotypen kvar på NVP:s förstasida, om än i något uppdaterad version. 

Apropå NVP:s logotyp levererar John Bark avslutningsvis en kuriositet med Guinness rekordbok-potential. Sedan formomgörningen år 2000 har nämligen en illustration av NVP:s redaktionshus Villa Pauli ståtat uppe i ettans högra hörn. En illustration skapad av Jane Bark.
– Jane är en av Sveriges genom tiderna mest kända illustratörer och var verksam i över 50 år. Hon har tecknat för vecko- och dagspress. Tecknat helsidor och stortavlor, förpackningsillustration och bilder till noveller i Femina och modemagasin. Hon är också min mamma, gammal nu och bor på Danvikshem. Men om man betänker att illustrationen av huset tryckts under 20 år gånger cirka 52 veckor i en upplaga på minst 60 000 ex så har den här bilden reproducerats över 62 000 000 gånger! Ett rekord, garanterat.

Så har NVP sett ut de senaste 30 åren



Etta 1989 
John Bark: ”Känns främmande att NVP profileras med en gul färg. Väldigt mycket blysättnings-stuk över det här utseendet. Trots att det var sent åttiotal och tidningen förmodligen monterades för hand och delvis gjordes med den tidens första yxiga datorsättningar. Min gissning är att man med det här redan förlegade utseendet ville signalera att man var en äkta redaktionell produkt, en riktig blaska som serverade läsarna nästan rykande färskt innehåll. Inte så snyggt kanske som helhet, dessutom efter sin tid helt i onödan. Men ändå en uppskattad tidning redan då.”


Etta 1994
John Bark: ”Här fyller NVP fem år och trots en omisskännlig tidningsform á la 1970-tal så känns den lite modernare. Redaktionen vill fortfarande signalera att man är en äkta tidning, inte något flimsigt annonsblad. Men modern tidningsform? Ens för den här tiden? Icke. Det gula lever kvar nere i högra hörnet, man passar väl på för att det är påsk. Typografin är gles, gluggig och platskrävande. Varianter av typsnittet Bodoni ansågs ha magiska krafter eftersom både DN och Expressen levde högt på den kopplingen.”



Etta 2000
John Bark: ”Äntligen! Ut med 1970-tal, blykänsla och fotosättning. In med moderna tidningsform, ny färgpalett och mer läsbara fonter. Det blev ett lyft inte minst tack vara ett nära och gott samarbete med redaktionen. En god tidningsform har inte en chans att hålla om inte innehållet håller måttet. NVP hade och har dessutom egna fotografer vilket bidrog till tidningens höga visuella och innehållsliga standard. Tiden har gått, även detta utseende har förpassats till historien och känns lite förlegat. Det här var den första av de två omgörningar jag varit inblandad i.”



Etta 2006
John Bark: ”Det är inte alltid lätt att förnya sin egen form. Men vi fick chansen igen. Dessutom fick den grafiska formen även sprida sig till webben som synkroniserades till print-tidningen visuellt. Det här utseendet följer tidens anda och är lite tätare, mer klämda rubriker utan seriffer (klackar) och en uppdaterat färgpalett. Den röda ortsdateringen hänger med som en lokal signal och läsarhjälp. Mycket är sig likt men NVP putsar design för att hålla sig a jour med tiden. Lite mer ordning och reda.”




Etta 2017
John Bark: ”Dags igen för nya formtag. Den här gången är det Per Boström och Content Innovation som håller i omgörningen. En mycket bra redesign som lägger sig rätt i tiden. Lite mer kraftfull och ännu tydligare än tidigare tidningsform. Konkurrensen hårdnar, medieklimatet är hårdare och utrymmet för misstag minskar. Glädjande nog så finns fortfarande omsorg och detaljarbete på mikronivå och ned i de mindre typografiska graderna. Loggan får en upprustning men behåller sin disposition vilket självklart skulle glatt grundaren Gunnar Wirström.”