Nacka/Värmdö Publicerad 16:00, 15 oktober 2020

• Tollare får pendelbåt — när bryggan är färdig • Telegrafberget får vänta på buss 416

En rad förändringar är på gång i SL-trafiken i Nacka och Värmdö. Den 13 december sker tidtabellskiftet som bland annat innebär fler avgångar, ändrade sträckningar och mer båttrafik.

Trafikförvaltningens förslag från i våras har nu varit ute på remiss, och de förändringar som påverkar Nacka och Värmdö har fastslagits.

Från och med den 13 december införs en rad förändringar i båttrafiken:

• Pendelbåtslinjen 83 (Stockholm–Vaxholm) som stannar i Nacka strand, Telegrafberget och Hasseludden i Nacka, inledde den nya turlistan redan 17 augusti med fyra fartyg. Under vintern (14 december–11 april) kommer dock turen, som också har en direktbåt, 83X, att trafikeras av tre fartyg under isfri säsong. Blir det is kommer bara ett, betydligt långsammare, fartyg att anlöpa bryggorna.

• Tollare brygga kommer att trafikeras av skärgårdslinjerna 17, 18 och 19 till och från södra Skärgården när Tollare brygga är färdigställd.

• Linje 23 (Stavsnäs–Runmarö) kommer att justeras under 2021, för att effektivisera och dra in turer med få passagerare.

För busstrafiken i Nacka väntar följande ändringar:

• Buss 53 som tidigare gått i en sväng från Södermalm via Danviksklippan och Henriksborg  upp på Henriksdalsberget och vidare till Finnberget, kommer att gå raka vägen från Slussen via Danvikstull till Henriksdalsberget, där den stannar. Buss 55 (från Hjorthagen) kommer i stället att gå vidare från tidigare stoppet Tanto via Danviksklippan och Henriksborg till Finnberget.

• Buss 71 (Jarlaberg–Slussen, via Sickla och Hammarby sjöstad) får färre avgångar från Jarlaberg tidig vardagsmorgon, och utglesad trafik på helger och sena kvällar.

• Buss 443 (Jarlaberg–Slussen, via motorvägen) får tre nya avgångar på vardagsmorgnar, två från Jarlaberg och en från Slussen. Trafiken utrökas på helger så att turtätheten blir halvtimmestrafik hela trafikdygnet.

Boo:

• Buss 442X (Boovägen–­Medborgarplatsen, motorvägen) får åtta nya avgångar från Medborgarplatsen, vilket ger tiominuterstrafik under rusningstrafik.

• Buss 445 (Insjön/Orminge–Slussen, motorvägen) får fem nya avgängar till Slussen under eftermiddagarna (från Orminge).

• Buss 447 (Boo backe–Slussen, motorvägen) får fyra nya avgångar så det blir 7–8-minuterstrafik mot dagens 8–10-minuterstrafik under rusning.

• Buss 801 (Älta–Gullmarsplan, motorvägen) får utökad trafik till midnatt på vardagar och några fler turer under helger.

• Buss 840 (Handen–Älta–Nacka strand) får utökad trafik lördag och söndag och ytterligare två turer under vardagar från Nacka till Älta.

• Tvärbanan kommer att förändras så att vissa turer går från Sickla till Bromma flygplats.

I Värmdö införs följande:

• Buss 423, 425 (Lugnet–Slussen/Medborgarplatsen, motorvägen): Varannan avgång med 425 avgår från Gustavsberg c i stället för Styrmannen, samtidigt får 423 en ny avgång på morgonen som förtätar trafiken från 12- till 10-minuterstrafik.

• Buss 433 (Djurö–Slussen) får en ny avgång från Stavsnäs till Slussen på vardagsmorgnar. En ny avgång på kvällar och helger från Slussen tillkommer.

• Buss 440 (Bullandö–Slussen) får en ny avgång på eftermiddagen från Slussen, som sedan vänder tillbaka till Kolvik (Hemmesta).

Däremot kommer Telegrafberget få vänta på att buss 416 att återuppstå. För tvärtemot det ursprungliga förslaget, som NVP skrev om i maj, blir det än så länge ingen bussförbindelse hela vägen till Telegraf från Orminge.