FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Axel, Axelina

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Söndag
16 juni 2019

Liza Erikssons och Clara Lidmans företagsidé har rönt uppmärksamhet. Efter skolan ska UF-företaget omvandlas till ett vanligt företag.

Rött skåp öppnar
för mer jämställdhet

Nacka 08:01 | 03 april 2019

Gymnasieeleverna Clara Lidman och Liza Eriksson tyckte att menstabut var för stort i samhället och tillverkade ett skåp för mensskydd. Nu har de fått både pris och investerare. 
– Det här är en jämställdhetsfråga på hög nivå, säger de.

Så funkar det

Redlocker är ett skåp innehållande styckvisa tamponger. Företag ska kunna köpa in dessa för att sedan kunna erbjuda exempelvis anställda eller kunder gratis mensskydd.

Clara Lidman och Liza Eriksson kände inte varandra sen tidigare, utan träffades på  kursen UF (Ung Företagsamhet) på Nacka gymnasium. UF innebär att eleverna under två terminer startar ett företag tillsammans.

Liza Eriksson hade en ganska tydlig idé om vad hon ville göra.
– Jag tycker att det pratades alldeles för lite om mens — och framför allt hade jag tänkt på bristen på mensskydd på toaletter.

Hon tog hjälp av Clara Lidman och tillsammans bestämde de sig för att göra Redlocker — ett skåp med tamponger som ska sättas upp inne på toaletter.
– Detta är framför allt en jämställdhetsfråga som egentligen borde lösas på en högre nivå. Hälften av jordens befolkning har, har haft eller kommer någon gång att ha mens. En fjärdedel av alla kvinnor känner sig obekväma i sociala sammanhang under den perioden, berättar Liza Eriksson.

”Konstigt tabu”
Clara Lidman fortsätter:
– Det är egentligen väldigt konstigt att något sådant här inte har tillverkats tidigare. Man ska inte behöva känna såhär när man är i skolan eller på sin arbetsplats. Alla vi har pratat med — både tjejer och killar, tycker att det är så konstigt att det finns ett sådant tabu kring ämnet.

Innan de bestämde sig för att satsa på Redlocker skickade de ut en enkät till skolans alla elever och anställda med frågor kring mens.
Dessutom startade de kontot Redlockeruf på Instagram och uppmanade följare att tagga platser där det saknades möjlighet att skaffa mensskydd.

Responsen lät inte vänta på sig. Överallt i samhället visade det sig saknas mensskydd på toaletter.
– Det var allt från caféer och hotell till olika arbetsplatser. I Asien har man kommit mycket längre med det här delarna. Där är tillgängligheten mycket större, säger Liza Eriksson.

Clara Lidman och Liza Eriksson har fått en del hjälp med mekaniken av skåpet, av studenter från teknikprogrammet och en lärare på KTH.

Prisades på mässa
Och framtiden ser ljus ut för Redlocker och de unga entreprenörerna. På UF-mässan för två veckor sedan blev de tilldelade andrapriset i kategorin årets innovation och de har redan samarbetet klart med en investerare.

När skolan är slut ska UF-företaget avvecklas och omvandlas till enskild firma eller aktiebolag och planen är att skåpet ska finnas på marknaden i början av nästa år.
– Vi får se vart det här leder men vi vill verkligen satsa — det här är på riktigt säger Clara Lidman och Liza Eriksson.