FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Lucia

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Torsdag
13 december 2018

Hit, till Moa Martinssons torg i Lindhagen, kan Nackabor numera åka med buss utan byten.

Ny linje till Kungsholmen
ska halvera restiden

Nacka 07:53 | 07 december 2018

Allt fler resenärer har hittat till Nacka- och Värmdöbussarna med slutstation Medborgarplatsen. Men bussträngseln vid Slussen består — med krockar och fordonsskador som följd. Nu kommer nästa drag från SL och Keolis: Två nya linjer för den som vill undvika Slussen.

NVP har tidigare skrivit om landstingalliansens ambition att införa nya linjer som avlastar Slussen, vid sidan om de C-bussar som sedan länge trafikerar Cityterminalen. I augusti togs ett första steg, när de fyra linjerna 423, 442X, 446 och 449 började gå till Medborgarplatsen istället för Slussen.

Enligt Oscar Lefwerth, planeringschef på Keolis som kör för SL:s räkning, har fler och fler resenärer fått upp ögonen för linjerna, och 442X har blivit så populär att den från och med måndag får fler avgångar.
– Till en början var det tomt främst på eftermiddagarna. Men nu är det hyfsat många som åker hela tiden, säger Oscar Lefwerth.

Enligt honom fungerar Slussenterminalen just nu tillfredsställande, men det finns en kritisk tidpunkt: Eftermiddagarna.
– Då är det väldigt trångt. Framför allt är det många bussar på platsen, som måste köra fram i god tid för att många ska hinna gå på. Eftersom det finns få uppställningsplatser, måste bussar cirkulera. Det har lett till krockar som medfört småskador på bussarna, men inga personskador.

Det finns med andra ord ett fortsatt behov av att avlasta Slussen. De två nya linjerna, som tas i trafik på måndag, ska hjälpa till med det. Linje 405 går mellan Ektorp och Moa Martinssons torg i Lindhagen, via Londonviadukten.
– Det finns många arbetsplatser på den delen av Kungsholmen, och med den här linjen minskar vi antalet byten från två till noll, samtidigt som vi halverar restiden, säger Oscar Lefwerth.

Linje 484 går mellan Mölnvik och Sickla udde i Hammarby sjöstad, där resenärerna kan byta till tvärbanan.
– Tanken från början var att en linje skulle gå till Gullmarsplan, men på grund av kommande ombyggnation där går det inte. Så vi valde en målpunkt där man kan byta till tvärbanan. På så sätt kan man till exempel åka från Värmdö till Årsta med bara ett byte.

Förutom planerna på en hållplats vid Fotografiska, som NVP nyligen berättade om, finns inga mer planer på nya slutdestinationer, enligt Oscar Lefwerth. Fler linjer till Cityterminalen är inte heller aktuellt.
– Men redan nu får några av de befintliga C-linjerna utökad trafik. Vi har sett en ökad beläggning och kommer att behöva utöka trafiken dit ytterligare nästa år, säger Oscar Lefwerth.

I och med tidtabellsbytet den 9 december väntar några förändringar till för Nackas och Värmdös bussresenärer. Dit hör att Tollare och Lännersta får senare kvällstrafik på linje 442, att Älgö får utökad trafik på eftermiddagen och att Ingarö och norra Värmdö får fler direktförbindelser kvällstid.

Hållplatserna som de nya linjerna trafikerar

Linje 484: Mölnvik, Holmviksskogen, Ösbydalen, Skogsbo, Gustavsbergs centrum, Farstaviken, Villagatan, Charlottendal, Värmdö marknad, Nacka trafikplats, Sickla udde. I rusningstid tar hela sträckan drygt 30 minuter.

Linje 405: Ektorps centrum, Skogalund, Långsjöstrand, Storängen, Nacka Forum, Lillängen, Järla station, Finntorp, Nacka station, Alphyddan, Sickla bro, Londonviadukten, Västerbroplan, Mariebergsgatan, Lindhagensgatan, Strandbergsgatan, Moa Martinsons torg. I rusningstid tar hela sträckan omkring 40 minuter.