FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Konstantin, C...

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Tisdag
21 maj 2019

Jan Arleij, NVP:s chefredaktör 1992-2004, Patrik Staflin, vd, och Jenny Frejing, fotograf.

NVP firar 30 år!

Nacka/Värmdö 14:47 | 05 mars 2019

Det har gått 30 år sedan det allra första numret av NVP kom ut 7 mars 1989. Det firar vi med specialläsning med historiska återblickar och en spaning mot framtiden.

 

Bilden som satt djupast avtryck

Jenny Frejing, med 15 år på tidningen, har jobbat andra halvlek under NVP:s 30-åriga historia. NVP hjälper henne att minnas — med en femstegsraket av frågor.

Hur annorlunda är det att jobba på NVP i dag jämfört med när du började?
– Då sprang vi på flera tips och jobbade mycket mer helger, kvällar och nätter. Med åren har vi blivit mer strukturerade. Bra att komma ihåg är att alla då var 15 år yngre och många hade inte bildat familj. Det har också hänt mycket med fototekniken. När jag började på NVP hade digitalkameran precis slagit igenom. När man tittar tillbaka på gamla bilder nu slås man av hur dålig kvalitet på upplösningen det var.

Det har blivit färre och färre fotografer på tidningsredaktionerna. Vad tror du konsekvenserna för bildjournalistiken blir?
– Det är jättesynd för alla. I en värld där vi omges av allt fler bilder, och många är falska, så blir bildjournalistiken viktigare. För den ska man kunna lita på!
Nu ska vi närma oss en gammal klyscha. När säger en bild mer än tusen ord?
– (Skratt) Ofta, men inte alltid. Ibland behövs det en lång förklarande text. Allra längst med foto kommer man när man vill förmedla känslor och händelser. Sedan är det så att läsaren ofta tittar på bilden först och därefter rubriken. Så bilden kan vara avgörande för om man går vidare och fördjupar sig i artikeln.
Räknar man lite på en höft borde du nästan ha gjort 7 000 fotouppdrag för NVP. Nämn ett topp tio-jobb som du av någon anledning aldrig kommer glömma?
– Det är ett av mina första jobb med Charlotta Westling (redan då rutinerad NVP-murvel, reds anmärkning). Vi åkte till Mölnvik i ett jobb om asfaltsläggare som campade med husvagnar på platsen. Vi blev väl mottagna, men det var också misär där barnen sprang omkring bland sopor och krossat glas. Under tiden vi var där gjorde polisen också en razzia. Då slog det mig att kameran kommer att ta mig till ställen jag annars aldrig skulle ha tillträde till.
Vilken är Nackas och Värmdös mest bildkompatibla plats?
– Jag vill säga två. Skärgården, ju sämre väder, desto bättre bilder blir det. Hamnen i Gustavsberg tröttnar jag heller inte på. Det är blandningen av det nya och det gamla ruffiga som finns kvar. Kontrasterna!




”Hade en avgörande roll för framgången”

Inte sällan lämnade han arbetsdagen långt efter midnatt. Och det rådde ständiga dragkamper med ägaren Gunnar Wirström om tidningsutrymmet.
NVP:s meste chefredaktör Jan Arleij minns sin tolv år i Villa Pauli med värme.

Jan Arleij beskriver det som att han ”med uppkavlade skjortärmar” tog sig an rollen som NVP:s chefredaktör och ansvarige utgivare 1992. För det var en slitig tid. Tidningen hade visserligen redan tre år på nacken, och hade etablerat sig som lokaltidning i Nacka och Värmdö, men fortfarande återstod en del barnsjukdomar att åtgärda.
– Det var lite High Chaparall. Jag redigerade i princip hela tidningen själv och satt de första åren ofta kvar till efter midnatt på fredagarna när tidningen skulle skickas till tryckeriet. Det var så klart inte hållbart i längden och med åren ändrades också arbetsgången.

Många av Jan Arleijs NVP-minnen är förknippade med tidningens grundare Gunnar Wirström, som gick bort 2005.
– Gunnar hade en avgörande roll för tidningens framgång. Han var otroligt engagerad, men inte alltid så lätt att tas med. Det var en ständig kamp mellan ordet och penningen om eftertraktade utrymmen i tidningen. En dragkamp som jag minns som både jobbig och nyttig och som tidningen mådde bra av över tid. Han var stenklar över betydelsen av en självständig redaktion med ambitionen att både granska och spegla lokalsamhället. Om annonsörer eller andra aktörer försökte utöva tryck på redaktionen kunde de få det hett om öronen. Här hjälptes vi åt på ett effektivt sätt. 

För att försäkra sig om att tidningen skulle ha en stark lokal förankring förde Jan Arleij detaljerad statistik på allt som skrevs, så att inga områden negligerades. 
– Med närmast matematisk precision kunde arbetsgången planeras. Det var viktigt att inte fastna runt stadshuset i Nacka, utan vi måste också nå ut till bortre Värmdö och Älta. Där har reportrar som exempelvis ”Charlie” (NVP:s Värmdöreporter Charlotta Westling) varit fantastiskt betydelsefulla. Hon har alltid krigat för Värmdö och periodvis blev det nästan för mycket. Den glöden, det engagemanget är tidningens syre.

I januari 2004 gjorde Jan Arleij sina sista arbetsdagar på NVP. Sedan dess har han jobbat på SPF Seniorernas medlemstidning Senioren.
Hur minns du dina sista dagar på NVP?
– Jag kommer ihåg en avslutningslunch där Gunnar och ”Charlie” höll tal. De sa många fina saker, och så fick jag en jättefin akvarell av personalen, en segelbåt i skärgårdsmiljö. Den hänger på hedersplats och jag tittar ofta på den. Då tänker jag på den tiden. På Gunnar, ”Charlie”, redaktionen och alla andra. Vi brann för det vi gjorde. Att vara lokala och närvarande. Den tiden har för alltid en plats i mitt hjärta.



NVP:s vd: ”Vi har chansen att leva mycket länge till”

NVP fyller 30 år — och vd:n Patrik Staflin har varit med sedan startåret 1989. 
Han minns milstoplarna och tror på en framtid i en bransch som svajar.

Mars 1989 såg en ny lokaltidning dagens ljus. Nacka-Posten, som den då hette, inledde därmed en oviss resa på en mediemarknad där gratistidningar var något nytt och främmande. NVP:s vd Patrik Staflin minns tidpunkten då tidningens personal kände att de gjorde en produkt som skulle hålla.
– När jag startade som säljare i oktober 1989 hade den första stora livsmedelshandlaren nyligen tecknat årskontrakt på helsida. Det var ett genombrott. Även Nacka kommun hade då börjat annonsera i tidningen. Det gav oss förtroende hos andra annonsörer.

Hittade hem i villa
Som andra viktiga milstolpar i tidningens historia räknar Patrik Staflin bytet till Posten som distributör år 1990, den grafiska omgörningen år 2000 och lanseringen av NVP:s nuvarande sajt år 2007. 
Även flytten från lokaler i Ektorp till nuvarande Villa Pauli vid Nacka Forum 1992 har varit betydelsefull, inte minst känslomässigt.
– Det är svårt att föreställa sig en härligare arbetsplats, säger Patrik Staflin.
NVP fyller 30 år i en bransch som svajar — hur kommer tidningen att stå sig?
– Kampen om annonspengarna är extremt mycket hårdare i dag, men min uppfattning är att tidningar som Nacka Värmdö Posten, gratis och utdelade till alla hushåll, kommer att fortsätta att vara framgångsrika. Framför allt i storstadsregionerna eftersom vi kan leverera unikt redaktionellt material som inte finns att läsa någon annanstans. 
– Det mediala smörgåsbord av medier som numera finns gör också att man inte längre avsätter samma tid för tidningsläsande, men en tidning som kommer ut en gång i veckan och som sammanfattar lokala nyheter tror jag har chansen att leva mycket länge till, säger Patrik Staflin.