FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Gerda, Gerd

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Lördag
23 mars 2019

Deshira Flankör, M, kommunstyrelsens ordförande i Värmdö,

NVP 30 år: Så tycker de omskrivna
— och en trogen annonsör

Nacka 14:46 | 05 mars 2019

De är flitigt medverkande i tidningen. Och de läser den ingående direkt varje tisdag.
Kommunstyrelsens ordförande i Nacka, Mats Gerdau, M, och i Värmdö, Deshira Flankör, M, önskar fortsatt granskning av NVP.


Mats Gerdau, M, kommunstyrelsens ordförande i Nacka. 

De kritiseras. De är med på bilder, de får berätta, stå till svars och debattera.
– Och det är så det ska vara. Kritik och granskning gör att man skärper till sig. NVP är jättevärdefull för mig som Nackabo och som politiker, säger Mats Gerdau när NVP träffar honom på Nacka företagarträff. 

Hans kollega i Värmdö, Deshira Flankör, via telefon, håller med:
– Jag tycker väldigt bra om NVP, och har stor respekt för hur ni arbetar. Speciellt att det görs research och att man inte bara skriver pressmeddelanden rakt upp och ner. Lokaltidningen är samhällsbyggare, och inte sällan ger lokaltidningen större avtryck än politiken.


Deshira Flankör, M, kommunstyrelsens ordförande i Värmdö. 

Deshira Flankör har bott på Värmdö i elva år och känner igen vikten av lokaltidning från sin första tid i Sverige, i Boden med NSD, Norrländska Socialdemokraten.
– Då var den världsbild jag såg röd. Det var Sverige för mig. Och därför är det viktigt för mig att NVP är saklig och inte tar någons parti. Och det fungerar bra.

Önskar tätare utgivning
Mats Gerdau, som varit Ältabo i 25 år och som tidigare hade lokaltidningserfarenhet från farföräldrarnas tidning i Motala, medger att han understundom kan bli irriterad på vad som skrivs, och vad som inte skrivs, i NVP. Men att han inte skulle klara sig utan den.
– Tidningen har en viktig roll för de som bor i området, och för mig personligen gör den det enklare att få ut mitt budskap. Men om jag får önska mig något skulle det vara att tidningen kommer oftare, två gånger i veckan. Inte minst för debatternas skull. Och att man inte nödvändigtvis koncentrerar sig på det tråkiga och dåliga utan också visar stolthet över bygden.

Deshira Flankör medger att hon sällan kan vänta tills papperstidningen kommer till kommunhuset, utan att hon brukar läsa NVP:s nättidning i förväg. 
– Om jag får önska vore det roligt om tidningen skrev om bra saker som händer här ute. Det skulle komplettera bilden.


Leif Minolf driver mattbutiken Kubo i Nacka Forum. 

Trogen annonsör vet vad han vill ha

Högt upp till höger. Bredvid en redaktionell text, helst utan bild. Det är Leif Minolfs, mattbutiken Kubos ägare, perfekta annonsplacering för en fin annons i Nacka Värmdö Posten.

Han minns första mötet med NVP väl. Han skulle öppna sin nya mattbutik i Forum och fick rådet att göra ordentlig reklam för sina öppningserbjudanden.
– Jag hickade till när jag fick höra kostnaden, och som ny annonsör krävde de att jag skulle betala i förväg. Det gjorde jag, och invigningen blev lyckad, det kom mycket folk och jag sålde bra, säger Lännerstabon Leif Minolf, som varit kund under nästan alla de 30 år som NVP funnits.

Hans butik har flyttat från markplanet till våning två, och han har varit med om uppgång och kriser. Han minns de första fem åren som egenföretagare i mattbranschen som tuffa.
– Men omsättningen har ökat lite varje år. Liksom hyran och annonspriserna, säger han och skrattar.

I början var det han som tog kontakt. Nu är det NVP som ringer och frågar. Och även om han inte annonserar varje vecka vet han att rätt annons rätt vecka med bra erbjudande ger effekt. Annars skulle han inte fortsätta, år efter år. 
– Mixen med lokal journalistik och annonser med erbjudanden gör NVP viktig för folk här ute, det är jag säker på. Så jag föredrar att ha mina annonser bredvid lästa artiklar.

Leif Minolf, som knappt var 25 år när han startade sin mattbutik och som kom från en annan del av Stockholm, är trogen läsare av NVP.
– Det är klart att man kollar in sin annons först. Men just den ordentliga lokala journalistiska förankringen, och att det inte handlar om andra orter utan om just Nacka och Värmdö, är styrkan. Personligen skulle jag önska att tidningen syntes lite mer, att man besökte evenemang där det händer saker.