”Många kommer fram och tackar”

Akbar Khojast-del vattnar sina blommor varje dag. Balkonglådorna har han tagit med hemifrån.
FOTO: Foto: Jenny Frejing
Nacka/Värmdö Uppdaterad 13:40 28 augusti 2019

• NVP har träffat Akbar Khojast-del, som smyckat terminalen med blommor.

Kundservicevärden Akbar Khojast-del är mannen bakom blomsterprakten vid Slussen. Nu hyllas hans initiativ av resenärer och kollegor.

I måndags publicerade NVP.se en artikel om blommorna vid bussterminalens avstigningsplats — som då var en gåta för ansvariga på SL. 
– Vi har inte fått någon som helst klarhet i detta, sa presschefen Claes Keisu.

Nyheten tog skruv och engagerade NVP:s läsare stort. Bara en dag senare meddelade Claes Keisu att det uppdagats vem som satt ut blommorna — den 60-årige kundservicevärden Akbar Khojast-del.

När NVP träffar honom på onsdagen har han hyllats av hundratals i sociala medier, och även medverkat i ett inslag i TV4, som hakade på NVP:s rapportering.

Han är märkbart glad över allt beröm, men tycker samtidigt inte att det han gjort är särskilt konstigt.
– Jag gillar att ha rent och fint omkring mig. Jag kan till exempel inte lämna en odiskad tallrik på diskbänken hemma. Sedan jag började jobba här har jag tyckt att det var jättesmutsigt, med fimpar, skräp och ibland spyor. Det är ingen bra miljö för resenärer, turister och för oss som jobbar här, säger Akbar Khojast-del.

I samband med att rökförbudet på allmän plats infördes den 1 juli påbörjade han, med arbetsgivarens godkännande, sin utsmyckning. Han täckte över askkopparna på papperskorgarna och monterade istället fast blomkrukor med silvertejp.
Sedan tog han med ett par balkonglådor hemifrån, hängde dem på kravallstaketen vid hissarna och grävde ner murgröna och krysantemum.
Dessutom har han planterat gurka, tomat och en krukväxt utmed planket. Varje dag tar han hand om sina blommor, vattnar och påtar.
– Men jag gör det efter klockan nio, när det inte är rusning längre, poängterar han.

Och det är inte bara blommorna han sköter om. Han ser även till att avstigningsytan är närmast kliniskt ren från fimpar, prillor och annat skräp. Det har hänt ett par gånger att någon slitit loss krukorna från papperskorgarna, men då har Akbar Khojast-del tålmodigt satt dit nya.

Överlag är dock responsen från resenärerna positiv. 
– Många kommer fram och tackar mig. De säger att det ser jättefint ut.

Under NVP:s besök är det även ett antal kollegor till Akbar Khojast-del som berömmer hans initiativ.
– Det är kanon. Akbar fixar allt! Många tar bilder på blommorna och ställer frågor, säger kundservicevärden Smajo Smajlovic.

Också SL är positiva.
– Vi tänker låta blommorna vara kvar, eftersom de inte är i vägen eller hindrar tillgängligheten. De är ett trevligt inslag på platsen, säger Claes Keisu. 

Översvallande beröm

Här är några av kommentarerna från vår Facebooksida:

”Tack, tack! Du är fantastisk!”
”Så fint. Såna initiativ behövs!”
”Tack Akbar! Jag blir glad varje gång jag ser blommorna”
”Kanonbra, blev mycket trevligare att komma till Slussen”
”Den fulaste platsen i Stockholms innerstad får oväntad dekor! Tack för ett härligt initiativ!”

  • Hanna Bäckman