FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Bengt

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Torsdag
21 mars 2019

Kunden har uppgett att hen blev liggande i flera timmar när larmet inte gick fram.

Larm kopplades fel – upptäckt efter tre månader

Nacka 10:06 | 04 januari 2019

I tre månader saknade en person med trygghetslarm möjlighet att påkalla hjälp.
Trots dagliga felmeddelanden upptäcktes inte att larmet inte kopplats in rätt. 

Enligt en lex Sarah-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) fick kunden sin larmklocka utbytt i början av augusti förra året. Larmklockan kopplades då inte ihop med larmdosan vilket gjorde att larmet inte skickades vidare om kunden tryckte på knappen, varpå hen inte kunde få hjälp.
– Den medarbetare som var i tjänst gjorde bytet utan att följa rutinerna, vilket ledde till att den nya larmklockan inte parades ihop med larmdosan, säger Eva Persson, kvalitetsutredare vid Nacka kommun.

Tre månader senare, i början av november, ramlade kunden i sitt hem och försökte larma. Larmet gick inte fram och i lex Sarah-utredningen har kunden uppgett att hen blev liggande på golvet i flera timmar med ett sår på benet innan hen kunde kontakta larmpatrullen via telefon.
Har kunden försökt larma under tiden larmet inte fungerade?
– Kunden har inte försökt larma förrän vid det aktuella tillfället, säger Eva Persson.

Utredningen av händelsen visar att personalen hade tagit emot dagliga felmeddelanden som indikerade att larmet inte fungerade. Trots det åtgärdades inte problemet. Enligt anmälan har personalen inte följt rådande rutiner.
Har händelsen fått några konsekvenser för personal?
– Utredningen resulterade bland annat i förstärkt information till personalen om det här fallet och vilka rutiner som gäller. I dag efterföljs rutinerna dagligen och därför har inga arbetsrättsliga åtgärder vidtagits, säger Eva Persson.
Har liknande fel upptäckts hos andra kunder?
– Nej, alla larmklockor kontrollerades efter händelsen och då kunde man konstatera att ingen annan kund har drabbats.