Nacka Publicerad 10:04, 18 november 2020

• YBC i final för hållbar affärsidé

En grupp elever på gymnasieskolan YBC ska hjälpa Ikea att bli mer hållbart.
– Vår idé är att skapa en digital handbok, som gör att möbler kan få ett andra liv, säger Cécile Bries i gruppen vars förslag nu tävlar med sju andra om det bästa ”hacket” i landet.

I samarbete med Fryshusets We change har den kommunala gymnasieskolan YBC:s ekonomiprogram och naturprogram deltagit i en hållbar hackathon, en tävling öppen för alla skolor i hela Sverige.

Sex YBC-elever gjorde det bästa hacket i Stockholm, och nu i veckan avgörs tävlingen i en final med ytterligare sju bidrag.
– Det var lite av en chock att vi vann. Men nu ska vi förbereda oss och göra en bra pitch och först visa upp den för skolledningen, säger Izabell Farkas.

Uppdraget var att, under två timmars samarbete, hacka fram den bästa idén för Ikeas hållbarhetsprogram under en speciell undervisningsdag. Frågan som skulle besvaras löd: ”Hur kan vi hjälpa våra kunder att inte köpa nytt och använda det som de har längre, förlänga produkters second-life och utveckla tjänster som främjar cirkularitet?”

Eleverna på YBC — Fanny Axerell Björkman, Lucas Bengtsson, Izabelle Farkas, Yrla Follin Regnell, Cécile Bries och Zeb Singstedt — fick fram fyra, fem hyggliga idéer, men kom fram till att ”Second life-book” var smartast. Det tyckte juryn också.
– Visst det kan tyckas vara lite bakvänt att Ikea som vill sälja så mycket som möjligt ska sälja idén med att återanvända möbler. Men de vill förknippas med hållbarhet och då passar vår idé, säger Cécile Bries.

Yrla Follin Regnell förklarar att deras idé är att vissa utvalda Ikea-möbler ska ha en QR-kod, och via den ska konsumenten komma åt handboken ”Second life-book” för att få idéer och hjälp om hur en möbel kan få ny användning.

Eleverna menar att det kan krävas höjd kvalitet på materialet och att Ikeas möbelkonstruktörer måste tänka några steg till.
Vad är viktigast; att vinna tävlingen eller att få ut idén i produktion?
– Just nu är fokus att vinna tävlingen. Men vad vi förstår finns det möjlighet för Ikea att föra in idéerna i verksamheten, säger Zeb Singstedt.

En kreativ utbildningsform

• Hackathon är en snabbt växande event- och utbildningsform med fokus på skapande och kreativitet,en processinriktad metod för att göra affärsidéer genomförbara. Det handlar om innovation och peka att ut målgrupper. 

• Att ”hacka” något innebär att man hittar kluriga genvägar, att man är kreativ och nytänkande, gärna med personlig ”twist”. Därför görs det bäst i en grupp bestående av individer med olika bakgrund.

We change
Den kommunala gymnasieskolan YBC har ett samarbete med stiftelsen Fryshusets We  change, ett hållbarhetsprojekt som ska vara enkla att genomföra inom skolan, som kombinerar digitalt arbete med fysiska möten och som möjliggör för aktörer i samhället att ansluta med kunskap och hållbarhetsutmaningar. Projektet involverar och aktiverar gymnasieskolor, civilsamhällesorganisationer, kommuner och företag att tillsammans agera för att göra unga till en partner i arbetet med hållbar utveckling. Den här gången arbetade eleverna på YBC med Ikea. Andra skolor arbetade med frågeställningar från H&M, SEB och Länsförsäkringar.