"Besviken, men inte förvånad"

”Eftersom den här regeringen inte ser till Stockholmsområdet ett dugg är det inte förvånande”, säger Mats Gerdau, M, kommunstyrelsens ordförande i Nacka.
FOTO: TRAFIKVERKET OCH JENNY FREJING
Nacka Uppdaterad 14:15 15 oktober 2019

• "Nacka gick med på att låta staten slippa betala för att få projektet att gå snabbare. Så blev det inte"

– Jag är väldigt besviken, men inte förvånad. Samt tvärsur.
Så kommenterar Nackas kommunstyrelseordförande Mats Gerdau, M, att regeringen inte tänker finansiera nya Skurubron helt själv.

Brevsvaret från infrastrukturminister Tomas Eneroth, S, var tydligt. Avtalet som Nacka kommun och staten (då Vägverket, nu Trafikverket) om finansieringen av Skurubron ligger fast. Staten betalar en tredjedel, broavgifter resterande två tredjedelar.
– Ärligt talat är jag inte förvånad, men ändå besviken och tvärsur. Eftersom den här regeringen inte ser till Stockholmsområdet ett dugg är det inte förvånande, men jag är ändå besviken. För anledningen till att Nacka gick med på att låta staten slippa betala en statlig bro var för att få projektet att gå snabbare.
– Men så blev det ju inte, utan tvärtom. Det vi kan göra nu är att skapa opinion och protestera. Men det finns liksom ingen instans att överklaga tilll, säger Mats Gerdau.

Hans företrädare Erik Langby kom överens med dåvarande infrastrukturministern Åsa Torstensson, C, om upplägget, ett liknande som användes vid brofinansiering i Motala.
– Det var det enda sättet att få det att gå snabbt. Men broavgiften på nya bron villkorades också med att den gamla bron skulle finnas kvar, en icke-avgiftsbelagd bro. Nu undrar man ju hur det ska bli, om många väljer att åka på gamla bron. Andra frågor som är intressanta är om SL:s motorvägsbussar ska betala, säger Mats Gerdau.