FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Bengt

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Torsdag
21 mars 2019

Forskaren och tidigare landslagsspelaren i fotboll Elin Ekblom Bak har satt fokus på vår allt mer stillasittande livsstil.

"Vi har byggt bort
rörelse i samhället"

Älta 08:30 | 01 januari 2019

Vad är bäst för att hålla sig i form: Ett gymkort eller hundpromenader? Elin Ekblom Bak, Älta, ingår i en forskargrupp på GIH som studerar hur svenska folket mår och hur man bäst ser till att röra på sig.

För några veckor sedan presenterade den forskargrupp som Elin Ekblom Bak ingår i en rapport baserad på undersökningar av 350 000 svenskar i den arbetsföra befolkningen. Den visade att syreupptagningsförmågan i genomsnitt sjunkit mellan 1995 och 2017.

– Försämringen var mer uttalad hos män, i gruppen mellan 18 och 35 år, för lågutbildade och i landsbygdslän. Vi ska gå vidare med fler studier och ska titta också på övervikt och på psykisk ohälsa.

Andelen personer med en hälsofarligt låg kondition — vilket innebär en ökad risk för flertalet vanliga folksjukdomar såsom hjärt-kärlsjukdomar och diabetes typ 2 — ökade från 27 procent till 46 procent.

Och det fanns en stor skillnad mellan hur mycket intervjuade personer sade sig röra på sig och hur mycket de faktiskt gör det.

– 60-70 procent av de tillfrågade sa att de rörde på sig tillräckligt, men när deras rörelse mättes visade det sig att bara var sju procent som faktiskt gjorde det. Och man satt stilla tre timmar mer per dag än man sa sig göra det.

30 minuters aktivitet per dag är en rekommendation som ofta nämns, men enligt Elin Ekblom Bak är det viktigt att se att vi alla är individer.

– Det är ett missförstånd att träning ska vara på ett visst sätt. Individanpassning är framtiden. För att ta fram ett träningsprogram får man titta på hur vardagen ser ut och vilken fysisk aktivitet som kan passa in i den. Brist på tid är avgörande för många.

Hälsa ingen valfråga
Även om forskningen visar att vi behöver jobba förebyggande för att se till att folk inte blir sjuka, till exempel med ökad fysisk aktivitet och bättre matvanor, så nämndes inte ett ord om detta i valdebatterna, konstaterar Elin Ekblom Bak.

– Samhället kan arbeta för att förebygga att folk blir sjuka på grund av för lite rörelse, men politikerna tar inte tag i folkhälsofrågan.

Elin Ekblom Bak efterlyser nationella strategier för fysisk aktivitet och matvanor, något som inte finns, som precis som vad gäller alkohol och tobak talar om hur olika delar av samhället ska agera.

– Den största förbättringen i hälsan sker när man går från att inte röra sig alls till att röra på sig lite. Varje rörelse är viktig, och det klassiska rådet att gå i trappor ger både styrka och kondition.

Förr rörde vi oss mer i vardagen — som att gå eller cykla dit man ska, att lyfta och bära eller att städa.

– Vi har byggt bort rörelse i samhället. Ett bra exempel på hur man kan uppmuntra till rörelse finns på Skanstulls tunnelbanestation. Där är rulltrappan lite skymd när man kommer från perrongen och många väljer det enklaste och snabbaste sättet vilket är trappan som finns rakt fram. Så skulle man kunna arbeta på fler ställen.

Fysiska aktivitet ska vara roligt och enkelt, enligt Elin Ekblom Bak.
– En kvinna frågade om det var bättre att hon skaffade ett gymkort än att hon gick på hundpromenader med vänner. Svaret är att den träning är bra som du kan tänka dig göra varje dag, varje vecka, varje månad och år resten av livet.

Hittar nya sätt att träna
För Elin Ekblom Bak har fotbollen alltid varit en väg till fysisk aktivitet. Hon har efter många år i allsvenskan just avslutat ett år i Sätra SK och har sagt att det är dags att lägga fotbollsskorna på hyllan.

– Vi får ses om det faktiskt blir så. Då får jag hitta andra utmaningar. Jag cyklar till jobbet från Älta varje dag, gjorde en svensk klassiker förra året och får se om jag försöker mig på en Iron man.

På frågan om hur man kan tänka har hon tre tips:
– Utmana din bekvämlighet. Hitta tid. Börja med små aktiviteter — de kan bli en ingång till tyngre bruk.