Älta Publicerad 10:03, 13 september 2022

• Tusentals elever på Nackas och Värmdös skolor deltog i Tidningsveckan • ”Källkritik har blivit en nyckelkompetens”

Vem kan man lita på och vad vill ni läsa om i tidningen? De frågorna var centrala när klass 6A på Stavsborgsskolan jobbade med NVP i klassrummet under Tidningsveckan.
– Eleverna får ta del av verklighetens texter, säger läraren Gunilla Walsh.

Gunilla Walsh tar fram tidning efter tidning från en kartong längst fram i klassrummet. Nu ska klass 6A få fördjupa sig i nummer 36 av NVP — i likhet med tusentals andra elever i Nackas och Värmdös skolor som deltar i Tidningsveckan.

För klass 6A:s del består dagens uppgift av att hitta en text i NVP som är extra intressant, klippa ut den och klistra upp den på ett papper. På nästa lektion ska eleverna berätta för klassen hur de resonerat.

– När man tittar i tidningen kan man se efter vem som skrivit, vem som fotat, vad texten handlar om och vad syftet verkar vara. Ni kan även kolla om några källor nämns och om de är trovärdiga, säger Gunilla Walsh.

Just detta med källkritik och källtillit är något som hon lagt fokus på i klassen.

– Källkritik har blivit något av en nyckelkompetens, konstaterar hon.

Att inte alla elever är vana vid att hantera papperstidningar märks direkt, när de reagerar på doften av trycksvärta.

– Den här luktar konstigt, utbrister en elev.

– Nej, det luktar ju gott, svarar en annan.

Men det ska visa sig att många i klassen ändå då och då brukar titta igenom de tidningar som finns hemma på köksbordet, och inte sällan är det NVP som ligger där.

– Om nåt är intressant så fortsätter jag läsa, säger Michele Bonilla Granados.

Precis som de flesta andra som NVP pratar med har hon fastnat för förra veckans artikel om att en kille i 15-årsåldern är misstänkt för mordet på en 17-åring i Orminge. Men även artikeln om 12-årige Axel, som har flera timmars resväg om dagen till skolan, intresserar eleverna.

– Det här är ett bra tillfälle för eleverna att få en tidning i händerna. Vi brukar läsa Kamratposten, men många får redan den hem. Nu kan vi prata om rubriker och om olika texttyper — och eleverna får ta del av verklighetens texter, säger Gunilla Walsh.

NVP frågar: Brukar du läsa tidningar? Hur tar du del av nyheter?

Elsa Lekström Wahlén (längt till vänster):
”Det händer att jag läser tidningen hemma hos mormor och morfar. Morfar älskar tidningar! Ibland när jag inte får använda telefonen brukar jag också läsa tidningen. Och så läser jag Kamratposten. Ibland ser jag nyheter på tv också. Mina föräldrar brukar kolla på det. Annars är det typ på Tiktok, men ibland är det som står där inte sant.”

Filippa Söderberg (i mitten):
”Jag kan läsa tidningen ibland, om det är något som intresserar mig, till exempel om det skett ett mord här i närheten. Jag fastnar mest för spännande grejer. Nyheter hör jag ibland från kompisar och ibland från familjen. Man ska inte tro på allt som står på Tiktok, det mesta är inte sant.” 

Michele Bonilla Granados (längst till höger):
”Jag brukar läsa tidningar, oftast NVP, om jag hittar någon på köksbordet. Om nåt är intressant så fortsätter jag. Annars brukar mina föräldrar berätta för mig om saker som hänt i Älta. Det är bra att veta om saker som händer nära en.”

Så funkar Tidningsveckan

• Branschorganisationen Tidningsutgivarna ligger bakom den årliga Tidningsveckan, där lärare, från förskoleklass upp till gymnasiet, får arbeta med nyhetsmedier i undervisningen.

• De tidningar som deltar skickar ut gratis klassuppsättningar till anmälda skolor. I år skickades 1 740 exemplar av NVP ut till 15 skolor i Nacka och Värmdö.

• Det finns förslag på lektionsupplägg, anpassade efter olika åldrar på eleverna. Ett mål är att eleverna ska få öva på att kritiskt söka och tolka information.

• På årets Tidningsvecka är det extra fokus på valet.

Hanna Bäckman

 
Testa NVP Plus - 60 kr för 60 dagar

Testa NVP Plus - 60 kr för 60 dagar

Senaste nytt om Nacka och Värmdö
Sajt, app och e-tidning
Se erbjudandet här
x