Tänk på fordon när du touchar simhallskaklet

Krönika Uppdaterad 06:30 03 december 2019

• "Simhallar är alltid ett diskussionsämne, överallt. Om avsaknad, om renovering, om värmen i vattnet. Om var nya simhallar ska placeras, och ibland hur långa de ska vara", skriver NVP:s Jalmar Carlson.

Att räkna längder när man motionssimmar är svårt. För hur skönt och bra det än må vara så är simning enformigt. Den motions- och tävlingssimmare som inte medger det, den ljuger. 
Men simhallar är så mycket mer än motionssimning och längder. Det är också utmaningar, lek, rehabilitering, bastu och simskola. Simklubben Grodan, som ni kunde läsa om i förra NVP, visade det.
Mycket finns i trakten — men inga hopptorn eller trampoliner inomhus.

Simhallar är alltid ett diskussionsämne, överallt. Om avsaknad, om renovering, om värmen i vattnet. Om var nya simhallar ska placeras, och ibland hur långa de ska vara.
Första 25-metersbassängen i vår trakt var Näckenbadet, i ett tält vintertid. De som minns luftslussen för att gå från omklädningsrum till simhall, de glömmer aldrig suget när man öppnade båda dörrarna samtidigt.
Nacka simhall kom lite senare. På rätt plats, mitt bland skolor och andra idrotter fick, och har, den slitna tegelbyggnaden en viktig roll för motionärer, elitsimmare och skolor. ”Häng inte på linan” ekar ännu i öronen.

Ungefär när Näckenbadet byggdes om till en hall byggde också två stora fackliga organisationer ordentliga simhallar i sina konferensanläggningar. LO-skolan (nu Yasuragi) och framför allt PTK-skolan (Djurönäset) var tidvis öppna för allmänheten och har inte minst för Djurö/Stavsnäs-bor varit en viktig del i simmandet och bastubadandet. Många är vi som simmat mer eller mindre ensamma där.
Senaste (om vi räknar bort det provisoriska Näckentältet invid Saltsjöbadens IP) tillskottet är Gustavsbergsbadet. En fullstor anläggning för idrott, motion, lek och avkoppling. Allt finns från gym till snabba vattenrutschbanor — utom den stora utmaningen att få göra en volt eller en rejäl bomb.
Så när, eller kanske vi ska skriva om, det blir nybygge i leran vid Saltsjöbadens IP: försök få in en trampolin!

Till sist: det finns tydligen ett märkligt sätt att hålla ordning på längder och meter när man touchar kaklen i simhallarna: att tänka på motorcyklar eller bilar.
Efter fem längder: 125 (lätt mc), efter sex längder: 150 (Fiat), och så fortsätter vi: nästan tio längder (Volvo 245), nästan 13 (Mazda 323), 525 (BMW), precis efter 25 längder (Mazda 626), 750 meter (Volvo), 900 meter (Saab) och när man har lite mer än tre längder kvar spurtar man (Porsche 911).

Ett ännu sämre sätt ska tydligen vara att försöka räkna ut hur stor del av den planerade kilometern man simmat vid varje vändning. Ofta matematiskt komplicerat som gör det hela mindre enformigt — och man tappar bort räkningen.