"Tänk efter hur du vill bli ihågkommen"

FOTO: ELISABETH UBBE (ARKIV)
Krönika Publicerad 09:58, 17 mars 2021

• "Får, kan eller måste en dödsannons se ut på ett speciellt sätt?" Det frågar NVP:s Jalmar Carlson

Symbolen högst upp i dödsannonser berättar ofta en hel del. Ibland får den mig att fantisera iväg ordentligt. Härom veckan var det symbolen på det kanske mest lokala ännu levande företaget som prydde annonsen. 
Man får förmoda att den avlidne personen arbetat på företaget hela sitt liv, förmodligen också bott i samhället som förknippas med företaget och att arbetsplatsen betytt en hel del för den avlidne.
Man blir rörd när man försöker fundera över personens liv, om vad hembygden och det lokala företaget betytt. Och vice versa.

Åldern och möjligen också faktumet att vi är inne i en pandemi har gjort att mitt intresse för att läsa dödsannonser ökat. Jag har gått på en hel del begravningar de senaste åren, jag har varit med om att göra dödsannonser, skrivit nekrologer och till och med spelat på en begravning. Det går att läsa ut ganska mycket av det lilla som står i en dödsannons. Det går att fundera, bli lite ledsen, lite rörd och berörd.

Om man har levt i över 50 år i samma trakt, gått i skola, arbetat och idrottat på hemmaplan känner man en hel del människor. Inte sällan känner man, eller känner igen namnet på, någon som nyligen dött.
Men man känner inte igen dödsannonserna.

Jag vet inte om jag tycker det är bra eller dåligt, roligt eller tråkigt, att blommor, fåglar, båtar, golfklubbor, klubbmärken, företagsloggor, partisymboler och port-rättfoton tagit över, medan det enkla kors som tidigare var markören för att någon avlidit nästan försvunnit. Korset symboliserar död, korset som Jesus fästes och dog på rent värdsligt, det betyder inte i detta sammanhang kristendom. Och eftersom man förstår att det handlar om död är det kanske bättre att visa vem personen var, tyckte om, eller tillhörde. Fast till en viss gräns.

För får, kan eller måste en dödsannons se ut på ett speciellt sätt? Och är det den som dött eller de efterlevande som ska bestämma hur annonsen ska se ut? 
Hur symbolen högst upp ska se ut, och hur många symboler det ska vara, verkar vara upp till kunden, inte begravningsbyråerna — även om jag kan tänka mig att de berättar ”hur det brukar se ut”.

Än så länge är det oftast bara en symbol som finns med, men många av oss är ju mer än typ djurgårdare, segelbåtsfantaster, fågel- eller kattvänner, golfare och violinister. 

Det här är inget jag förespråkar, men ändå förutspår: snart dyker det upp en QR-kod på annonsen, som leder en vidare till ett bildspel så att hela registret av den avlidna syns.


 
NVP Plus — lokala nyheter för bara 12 kr/vecka

NVP Plus — lokala nyheter för bara 12 kr/vecka

Senaste nytt om Nacka och Värmdö
Sajt, app och e-tidning
Beställ här
x