Krönika Publicerad 09:58, 28 april 2021

• Jalmar Carlson om skillnaden mellan karta och verklighet — och om att genvägar inte sällan är senvägar

Nacka kommuns nye stadsdirektör berättade i NVP förra veckan att han åker runt och utforskar sin nya kommun. Då har jag ett tips: den närmaste vägen är inte alltid den bästa vägen.

Något som gamla skolorienterare som gått och kutat runt med Friska Nacka-kartan har fått erfara. Även om kartorna är nya och bra så är det ju ganska ofta man känner att verkligheten och kartan inte stämmer överens. En smal stig på kartan kan vara nästan som en väg i verkligenheten. Och ju fler stigar en skog har, desto enklare är det att villa bort sig, när man i sin enfald tror att kartan stämmer.

Jag älskar kartor, men hatar att tecknet för en hyggligt stor stig (tjock streckat) är samma som för en rejäl brant. Inte sällan hamnar en ringrostig orienterare i bryderi kring detta i den väldigt kuperade och stigtäta trakt där vi bor.

Då jag i min barndom träffade en äldre herre från Älta som berättade att han gått i skola i Erstavik fick det mig, som undersökande reporter, intresserad av hur den skolvägen måste ha sett ut. Så mellan uppdragen i Saltsjöbaden och Älta var det dags att testa genvägen mellan dessa Nacka kommuns ytterdelar, som ändå binds samman av Nackareservatet.

Det gick inget vidare. Vägen var fin och omgivningarna likaså. Erstaviks slott ståtade i viken och jag insåg att sträckan Erstavik–Älta, som den gamla mannen gått för att nå sin skola någon gång vid förra sekelskiftet, är betydligt kortare än sträckan Erstavik–Drevinge (Duvnäsviken). Jag insåg också att det inte är meningen att man ska fara genom området. Vid Älta var det stopp. En bom. Bara att vända om och ta samma väg tillbaka. Och sedan ta en vända via centrala Nacka och Nysätra för att komma fram till Älta.

Genvägen blev en ordentlig senväg.

Samma sak gäller på Värmdö om man är på Fågelbrolandet eller vid Strömma och tänkte ta sig till Fagerdala och Bullandö. Det finns en genväg, men då måste man över Wallenbergs ägor vid Brevik, och det är inte populärt. Det har till och med satts upp en bom. Minns att jag, denna gång med cykel, tog denna genväg för 40 år sedan, då bommen inte fanns och tvingades avsluta med att dra cykeln över en åker för att nå målet, Fagerdalavägen. Det var en genväg men hade gått betydligt fortare med båt.

Minns ni förresten genvägen söder om Järlasjön, från Duvnäs station till Hästhagen? Glöm den. Med bil är den numera en senväg, men den är perfekt med cykel som kommer förbi bilstoppet vid Kranglan.


 
NVP Plus — lokala nyheter för bara 12 kr/vecka

NVP Plus — lokala nyheter för bara 12 kr/vecka

Senaste nytt om Nacka och Värmdö
Sajt, app och e-tidning
Beställ här
x