FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Fredrik, Fritz

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Torsdag
18 juli 2019

Krönika

Många nya ansikten för hemtjänstens kunder

Krönika 06:30 | 29 januari 2019

Du är 93 år gammal och bor i ett hus i Hemmesta. Dina anhöriga bor många mil bort, har fullt upp med sitt och hinner bara komma på besök någon gång per månad. Du har börjat se dåligt och det är si och så med både balansen och orken. Sedan något år tillbaka har du hemtjänst beviljad från kommunen. 

Två gånger om dagen kommer personal från hemtjänstföretaget och fixar med sådant som du inte längre klarar själv. Dusch, mat, tvätt. Du är tacksam för hjälpen, det känns nästan lite bortskämt, men du inser att vardagen inte skulle fungera annars.

Det är bara det att det är så svårt att hålla reda på vem som är vem bland hemtjänstpersonalen. Under fjorton dagar, sammanlagt 28 besök, har du nämligen 17 olika personer i ditt hem. De flesta är hjälpsamma och flinka, men det känns inte riktigt bra att hela tiden se nya ansikten. Du upplever det som lite stressande, och personalen verkar känna likadant.

Du är långt ifrån unik. 17 är faktiskt det genomsnittliga antalet personer från hemtjänsten som kunderna i Värmdö träffar under en tvåveckorsperiod. Det är en av de högsta siffrorna i länet, men förbluffande många kommuner i landet har ett högre snittantal är så. På en föga smickrande förstaplats ligger Essunga i Västra Götalands län, med 24 personer.

Till nyhetsbyrån Siren, som har sammanställt statistiken, säger Magdalena Elmersjö, lektor i socialt arbete på Södertörns högskola, att ett högt antal personer från hemtjänsten kan skapa en stor stress, både för de äldre och för personalen. 
Enligt henne är det väl känt att relationen mellan kund och personal är viktig för att omsorgen ska hålla en god kvalitet.

Att genomsnittsantalet i Värmdö fortfarande är högt, trots utlovade åtgärder, förklarar den ansvariga chefen i kommunen bland annat med att antalet kunder och biståndsbedömda timmar har ökat. 
Och det är klart, man avundas inte dem som sätter scheman för hemtjänstverksamhet. Det måste vara ett tusenbitarspussel, där det inte alltid går att ta hänsyn till alla aspekter. 
Men nog måste de äldres väl och ve vara den viktigaste aspekten av dem alla? Tänkte väl det.