Krönika Publicerad 10:36, 04 februari 2020

• "När man bygger ny bro bredvid den gamla, hur kan det vara tillåtet att inte bygga en likadan — vacker, mäktig och välvd?", undrar Jalmar Carlson.

Många är de föreningar och företag som använder den välvda Skuru-bron i sina logotyper och klubbmärken. Det är en symbol för trakten; vacker, mäktig, gammal och viktig.

Men efter förra veckans misslyckande med en för kraftig sprängladdning under bygget av den nya bron måste man ställa vissa frågor:
• Hur kan ett enda byggmisstag stänga av halva Nacka och hela Värmdö från omvärlden?
• Hur är det ens möjligt att det inte finns någon reservplan om en stor kranbåt kör in i bron (jo, det har hänt flera gånger på andra ställen), eller om en ny sprängning misslyckas?
• När man bygger ny bro bredvid den gamla, hur kan det vara tillåtet att inte bygga en likadan — vacker, mäktig och välvd?

Några av dessa frågor kommer att besvaras nedan, andra är öppna för funderingar, kära läsare.
Om, vi skriver om, fler missräkningar inträffar, eller om en slarvig kranbåtsförare gör den gamla bron farlig och avstängd igen måste vi ju hitta andra sätt att korsa vattnet, för Värmdö är ju trots allt en ö. 

En pontonbro över Skurusundet låter enklast, även om vägarna på vare sig Skurusidan eller vid Lilla Björknäs lär tåla 474:an, 446:an, lastbilar med stenkross eller för den delen vanliga bilar. Kanske skulle den fungera för gående, som då skulle byta buss på varsin sida av sundet.
Ett annat alternativ är att bygga en proviso-risk bro över Baggensstäket, eller mellan Fisksätra och Lännersta. Fisksätra-alternativet skulle nog uppskattas bättre av de boende på Skogsö och Saltsjöbaden.
Sen finns möjligheten till någon slags bro mellan Älgö och Ingarö också. Men eftersom det här handlar om snabba insatser, så glömmer vi det sista förslaget.

Vidare är det klart att vi kan forsla bussar och viktiga transporter via orange-färgade vägfärjor. Först och främst utöka turerna över Oxdjupet, sedan låta färjan från Norra Lagnö köra förbi Tynningö och hamna i Vaxholm i stället. Kanske låta Kummelnäs bli ett färjeläge och transportera bilar med färjor till Lidingö, eller varför inte till Kungshamn i Skuru? Och en vägfärja mellan Tollare folkhögskola och Saltängens båtklubb? Någon?

Den enklaste lösningen kanske skulle vara att rekvirera en finlandsfärja, förtöja den i ett lagom smalt sund och liksom använda bildäcket som en bilväg, rakt igenom.

Nej.
Ni som har egen båt, behåll den. Ni som kör nyttotrafik över Skurusundet, kör försiktigt.

Det blir säkert bra med en ny bro, även om den omöjligt kan bli lika vacker och mäktig som den gamla. Men fram till dess att den står färdig, var rädd om vår vackra livsnerv.

Inte för att det är huvudpoängen, men har Skuru IK och Nacka GF någon reservplan för sina anrika klubbmärken? Ska det vara ett tjockt, rakt streck genom emblemet, med den nya bron framför den gamla? Eller, gud förbjude, en spricka i symbolen?