Krönika Publicerad 10:00, 26 oktober 2022

• NVP:s Jalmar Carlson om att bli mopedist på gamla dar

Kan det finnas åtta, nio sätt att transportera sig till jobbet? Under det senaste halvåret har jag testat fem.
Nykomlingen moped är smidigast och utan tvekan mest spännande.

Att gå är bra, men tar lång tid och märkligt nog finns det ingen ”fågelväg” för mig genom backiga Nacka.
Cykling dök upp som ett givet alternativ, speciellt när sjukgymnasten ordinerade detta för mitt sargade knä. Men en dålig cykel, regn och ständiga omkörningar på cykelbanan av elcyklar och tävlingscyklar gjorde inte mitt knä eller självförtroende bättre.

Att åka buss går fint och är ganska trevligt, även om majoriteten av alla bussar är motorvägsbussar som inte funkar om man inte ska till stan.
Så har vi bilen. Den står där och väntar. Varm, bekväm, dyr — men oftast snabb. Men alla vi som åkt på Värmdövägen mellan Skuru och Järlahöjden de ­senaste åren vet att bilen inte alltid är det ­snabbaste och bästa färdmedlet i centrala Nacka. Nu har ­rondell-läget vid Forum visserligen förbättrats något, och Vikdalsvägen har breddats. Men det gäller att lyssna på trafikrapporten. Har det hänt någon på Essingeleden blir det märkligt nog ­oftast kö på Värmdövägen.

Så tillbaka till nykomlingen: Mopeden. Att låna sin tonårings EU-moppe och likt en annan skolungdom tävla mellan rödlysena på Värmdövägen i morgonrusningen är en rolig och spännande upplevelse. Det går fort och det är anonymt bakom hjälmvisiret.
Som EU-mopedist förväntas man uppföra sig som en bilist. Men kör man mitt i körfältet blir det bilkö, i alla fall bakom min moped, och håller man sig till höger betraktas man som en cyklist och nonchaleras av biltrafikanterna. Men jag lever i alla fall fortfarande.

Mopeden, inte minst gamla tvåtaktare utan registreringsskylt, är smidig, det kan de lite äldre mopedentusiasterna i Gustavsberg bedyra (se artikeln här). Det går fint att åka förbi köer, och det är enklare att parkera, det går att komma fram nästan överallt.

Men ibland är mopeden väl liten. När man mer ­eller mindre delar fil med en ledbuss känns viktskillnaden.
Och när man kommer ensam åkande på Värmdö­vägen indikerar inte trafik­ljuset att man existerar. Inte förrän det kommer en tyngre bil, vilket kan ta tid en vanlig kväll, slår det om till grönt.

Och nej — elsparkcykel är inget alternativ.



 
Testa NVP Plus - 1 månad för 1 krona

Testa NVP Plus - 1 månad för 1 krona

Senaste nytt om Nacka och Värmdö
Sajt, app och e-tidning
Se erbjudandet här
x