Fler broar åt folket!

Krönika Publicerad 09:58, 05 maj 2020

• ”En smal, men ändå Waxholmsbåtsbred, kanal i Ålstäket, likt den vid Strömma, vore väl trevligt? Vad säger alla båtentusiaster?" Det frågar NVP:s Jalmar Carlson.

 

Inget engagerar oss så mycket som brobyggen. Tänk Skurubron. Tänk att en partiledare avgick ur regeringen på grund av ett annat brobygge. Därför kommer ännu en text om broar.

Det skrevs en gång en artikel om en fotbollsklubb i Stavsnäs, om hur många broar motståndarna från storstan fick lov att använda för att komma fram till ön Hölö i Stavsnäs där Sjösalavallen ligger.
Danvikstullsbron, Skurubron, Kilsviksbron, Farstabron, Strömmabron och till sist lilla Hölöbron i Stavsnäs. Men det borde vara en till. Bron över Ålstäket.

Går man tillbaka till gamla kartor ser man att ett stäk (som betyder uppstakad farled i sund) är tydligt utritat mellan Mörtnäs och Hemmesta, ”Ålstäket”. På en karta från 1730 ser stäket brett ut, nästan som en farled. Sen blir det lite som ett sund på en karta från 1750, för att sedan vara helt igenväxt på kartan från 1830.

200 år senare kan vi öppna upp Grisslingefjärden igen. Lite vilja, förhållandevis måttligt med pengar, några grävskopor och sugna brobyggare behövs. Samt tålamod från boende i kommunen.
Nu när det byggts och fällts träd vid Ålstäket syns det tydligt hur lite som förhindrar båtar, och förvisso simmare, änder och kanoter, från Grisslinge att komma till Torsbyfjärden, och vice versa. Kan det handla om hundrafemtio meter sandjord?

Frågan har diskuterats och kanalgrävning har förkastats tidigare. Men faktum kvarstår. Det har funnits ett sund på platsen, och det är ingen ingenjörsmässig omöjlighet att gräva en kanal, och bygga en normalstor bro.

För en smal, men ändå Waxholmsbåtsbred, kanal i Ålstäket, likt den vid Strömma, vore väl trevligt? Vad säger Värmdös turismansvariga? Vad säger alla båtentusiaster? Fast vad säger Trafikverket …?

En halvhög, möjligen öppningsbar, vägbro över en pittoresk kanal är inget jätteprojekt när man tänker på broar och tunnlar på andra ställen i Sverige och världen, även om turism-nyttan måste jämföras med samhällskostnaden. Värmdö, Sveriges femte största ö (ingen kan få en kartentusiast att kalla Södertörn, som ibland rankas större, för en ö — den är grävd) ska inte behöva rundas, den ska genomkorsas.

Och vi skulle få ännu ett brobygge att engagera oss i.
Och nej. Broavgifter är inget som förespråkas härifrån.