Krönika Publicerad 15:03, 21 september 2020

• "Men vill man bli fin får man lida pin. Ska man ha tunnelbana, som faktiskt är en överlägsen kollektivtrafikform, måste man sättas på prov — i många år", skriver NVP:s Jalmar Carlson

Det är lätt att irritera sig över trafiksituationen i Nacka. Och det är det många som gör, fråga oss som tar emot telefonsamtal och läser mejl på NVP.
Men vill man bli fin får man lida pin. Ska man ha tunnelbana, som faktiskt är en överlägsen kollektivtrafikform, måste man sättas på prov — i många år. 

Det finns många som ställer sig frågan om det är värt det. Men om man tror på tillväxt måste man främja den, om kommuner, företag, föreningar och skolor inte utvecklas så bleknar de.

Samtidigt som Nacka kommuns nya marknadsbolag hårdlanserade det ”naturbana” Centrala Nacka förra veckan med stor manifestationsfest i den lilla gröna lunden mellan stadshuset och Forum så var det köfest på den brutalt nedskalade Vikdalsvägen precis intill.

”Ja, det var nästan så att man befarade att alla gästerna inte skulle komma hit i tid”, sa en av festarrangörerna till NVP — utan att nämna att begränsad tillgång till Vikdalsvägen och Griffelvägen gör att sen ankomst till Nackas två största arbetsplatser, stadshuset och Nacka gymnasium, börjar bli regel.

Det gamla knepet, att göra det överjävligt på en plats under en tid för att sedan presentera det nya som ett paradis, är klassiskt. Allt det gamla trista glöms och man inser att ”det blev ju bra ändå”.

Nu har det blivit så trångt på runt Nacka Forum att det inte längre är någon fördel att köra motorvägsbuss på motorvägen. Att SL valt att låta 471:an trafikera Värmdövägen i stället för motorvägen är ganska talande. 

Nacka IP, Nacka gymnasium, Nacka ishall och stadshuset har blivit svårtillgängliga platser. Mitt i Nacka. En underförstådd plan? Om man inte kan ta sig till Nacka IP kan man lika väl bygga bort den?

För ett halvår sedan kom beskedet att Nacka kommun halverar sina mål om antalet nybyggda lägenheter ett antal år framöver. Anledningarna som angavs var bland annat vikande bostadskonjunktur och försenad tunnelbana. ”Vad var det vi sa?” påpekade några, och andra pustade ut för att slippa byggdamm, omdragna vägar, trafikkaos och sprängningar.

Men i tisdags visade kommunledningens marknadsföringsbolag att man vaknat igen — och att man ska gasa och bromsa samtidigt. Centrala Nacka ska bli stad och det ska märkas, under och efter byggandet.

Det uttalades en hel del floskler, men också sanningar och tänkvärda ord, under träffen om Centrala Nacka. Det roligaste var nog ändå att ett par av talarna hoppades på att få fram roliga smitvägar i Centrala Nacka.
Det är fler som önskar.