"Bilder med stort symbolvärde"

FOTO: BJÖRN TERRING OCH VÄRMDÖ KOMMUN
Krönika Publicerad 09:55, 07 april 2021

• NVP:s Hanna Bäckman skriver om hängda gubbar och Musse Pigg-logga som inte används längre

Minns ni Musse-loggan? Det blev en hel del reaktioner när kommunen 2011 lanserade sitt ”platsvarumärke” för Värmdö med en svårbegriplig slogan som löd ”Stockholms stoltaste skärgård” och en symbol med tre cirklar som påminde många om Musse Pigg i halvprofil, men som skulle föreställa öar i Värmdö.

Kommunen hade lagt nästan en miljon på platsvarumärket, och kritikerna ifrågasatte både huruvida en skärgård kan vara stolt och på vilket sätt en Disneyfigur ska föra tankarna till Värmdös arkipelag. En person anmälde till och med kommunen till länsstyrelsen, bland annat för att loggan ska ha ”förringat andra skärgårdskommuner”.

Några år senare, 2015, konstaterade Värmdös dåvarande näringslivschef att varumärket inte användes så brett som det var tänkt. Och efter att ha dammsugit internet (nåja) kan jag nå samma slutsats. 
Musseloggan används knappt alls längre. Och det verkar mesta vara Visit Värmdö, som jobbar med att utveckla besöksnäringen i kommunen, som fortfarande marknadsför Värmdö med orden ”Stockholms stoltaste skärgård”.

Och nu är det dags igen för symbolkritik. En av illustrationerna till digitaliseringsprojektet Vårt smartare Värmdö, av tre figurer som står på kommunvapnet, har väckt kritiska röster. Många, inklusive jag själv, tycker att figurerna ser ut att vara hängda eller fastsatta i marionettrådar — när de i själva verket ska föreställa ”stolta medborgare och motiverade medarbetare som sträcker händerna i glädje”, för att använda kommundirektör Cecilia Lejons ord.

Det ska sägas att det denna gång inte handlar om något konsultköpt varumärke, utan om en teckning gjord av en anställd i kommunhuset. Det är också en av sakerna som Cecilia Lejon framhåller i en text publicerad på kommunens hemsida, som är ett slags genmäle till vår rapportering i förra veckan.

Men det är likafullt en bild som ger 60-miljonersprojektet Vårt smartare Värmdö en något oproffsig aura och som flyttar fokus från det som diskussionen egentligen borde handla om, nämligen digitaliseringen. Och det är ju lite synd kanske.

Nåväl. Det finns såklart viktigare saker här i världen. Till exempel hur illa ”naturbant” ligger i munnen, ni vet, det hittepåord som Nacka kommun marknadsför jätteprojektet Centrala Nacka med. Men det är en annan historia.

 
Testa NVP Plus - 90 dagar för 90 kronor

Testa NVP Plus - 90 dagar för 90 kronor

Senaste nytt om Nacka och Värmdö
Sajt, app och e-tidning
Se erbjudandet här
x