Krönika Publicerad 10:06, 02 september 2020

• På vägen mellan bussen och jobbet möts NVP:s Hanna Bäckman av en strid ström av mopedister. "De körde inte bara tajt inpå varandra, utan även nära både bilar och bussar", skriver hon

En augustimorgon när jag gick från bussen till jobbet möttes jag av 50 EU-mopeder. Okej, jag räknade inte, men jag är ganska säker på att antalet moppar på Värmdövägen var så pass högt — på en sträcka om kanske 300 meter. Det var som om en svärm getingar svischade fram mellan bilarna, och de tog liksom aldrig slut. Jag har de senaste åren noterat att de unga mopedisterna verkar ha ökat i antal, men så här många har jag aldrig sett förut på en och samma gång.

Lite nervös blev jag av att betrakta trafiksituationen från trottoaren. Av allt att döma var samtliga förare högstadie- eller gymnasieelever. De körde inte bara tajt inpå varandra, utan även nära både bilar och bussar. De flesta var ensamma på sina fordon, men några trängdes två personer på sitsen.

Det var bara att hålla tummarna för att olyckan inte skulle vara framme.
Och jag är inte ensam om att känna denna oro. Den här veckan skriver vi om det ökande antalet EU-mopeder i Nacka, och om den trafiksituation som nu uppstått på de stråk där gymnasie- och högstadieeleverna far fram (läs mer här). 

Nackas kommunpolis säger att olyckorna ligger i luften. Och mycket riktigt inträffade en olycka i torsdags morse, där två personer skadades när en mopedist körde på en gångtrafikant i Storängen. 

Trafikverkets projektledare för Skurubron bekräftar läget: Det är trångt, men man har inget val, utan måste under bygget av nya bron ha endast en gång- och cykelbana öppen på den befintliga bron. Hon konstaterar att alla helt enkelt måste ta hänsyn, men påpekar samtidigt att det faktum att vägen trafikeras av EU-mopeder, som inte har rätt att köra där, är en fråga för polisen.

 

”Vi är medvetna om att det är trångt på gång- och cykelbanan. Men det finns inga val, under bygget av nya Skurubron kan vi bara ha en gång- och cykelbana öppen. Alla måste ta hänsyn, helt enkelt. Att gång- och cykelvägen trafikeras av EU-mopeder, som inte har rätt köra där, är en fråga för polisen.”


Låt oss hoppas att trafikanter av alla slag tar till sig av uppmaningen om att ta hänsyn. För ett bra tag framöver kommer vi att behöva samsas på en begränsad yta. Det är en ofrånkomlig följd av Nackas stadsbygge. 

Eller som den 50-åriga mopedisten Helena Lindahl säger i NVP:s enkät: ”Det är bara att gilla läget och se till att ta jättehänsyn till alla som är på bron.”