Krönika Publicerad 12:13, 19 oktober 2020

• "Hela idén med moppar, och för den delen skrotbilar eller EPA-traktorer, är att man ska kunna bygga, laga, trimma och lära sig mer om motorer", skriver NVP:s Jalmar Carlson

Minns ni tiden när det främst var de som kunde meka med mopeder och skrotbilar som ägde sådana?
En del av er minns nog den tiden. Ni tänker tillbaka och hör i huvudet smattrande mopeder av märken som Push Dakota och långhåriga killar i jeansjackor som kör lite fortare än vad som är tillåtet, eller ser en Volvo Amazon med olika färger på skärmarna framför er.

Hela idén med moppar, och för den delen skrotbilar eller EPA-traktorer (läs mer i veckans tidning) är att man ska kunna bygga, laga, trimma och lära sig mer om motorer — en av de mest väsentliga kunskaper en ung kille eller tjej kan få med sig från uppväxten. En vanlig normal-ohändig person i Nacka och Värmdö vrider sig i ångestplågor när den tänker på vilka, i huvudsak onödiga, kostnader som betalats till verkstäder, bilprovningar eller som inneburit för tidig skrotning, genom åren.

Det finns många kunskaper och intressen man får nytta av i livet. Om du har hund bör du kunna sköta den. Om du har båt ska du veta något om sjöliv, om du har en tomt bör du kunna ta hand om trädgården. Och så vidare.
Att inte veta hur en motor fungerar är ett stort handikapp.

För nu är det annorlunda. I takt med att mopeder och mopedbilar blivit trendiga har klädstilen och mekarintresset ändrats bland förarna. Att äga moped betyder inte att man vet hur den fungerar (räcker upp handen — skyldig). Att laga den är förmodligen inte jättesvårt, men det blir ändå omöjligt för den som inte brytt sig om att lära sig, och dyrt den dagen man finner en ledig mopedmekaniker.

Tidigare behövdes inga mopedverkstäder. Nu, när marknaden är enorm, finns det knappt några. 
Tidigare behövdes inte heller speciella mopedparkeringar, eller kunskaper om parkeringsregler för mopedisterna — nu när mopederna har registreringsskylt och inte får stå var som helst, är det så trångt vid Nacka gymnasium att det lappas mopeder dagligen, och äldre badgäster till simhallen inte kommer fram (läs mer här).

Vet ni förresten att det inte är ovanligt att EPA-traktorer får p-böter när de parkeras på bilparkeringar? Då kan nitiska p-vakter hävda att det är en traktor, som inte får stå på bilparkeringar. Medan det för EU-mopeder och mopedbilar, däremot, gäller samma parkeringsregler som för en ”riktig” bil.