Upprörande svårt att få ett intyg för avbokning

Insändare Publicerad 11:59, 03 maj 2020

• ”Vart ska man vända sig om inte till sin egen vårdcentral?” Det frågar sig insändarskribenten som fick nej när han bad om ett sjukintyg för att få avboka en resa

Jag är ledsen och uppriktigt förbannad på min vårdcentral, tyvärr ...

För att avbeställa en resa och få tillbaka redan inbetalda pengar för en kortare kryssning måste  vi, min fru och jag, ha ett undertecknat intyg av läkare på ”våra” krämpor och ålder som inget av dem är lämpliga i en ”trång” kryssningsmiljö.  

Jag har under 20 års tid aldrig haft bekymmer med vårdcentralen, tvärt om.
Nu när jag ringer dit för att komma i kontakt med en läkare som kan summera mina krämpor (allt finns i journalen), underteckna intyget och sända det till mig för vidare transport till Birka Cruises så får jag veta att de, vårdcentralen, inte skriver ut några intyg. Det har de inte tid med…Det blir två samtal.

Första samtalet, nej det går inte de har inte tid att skriva ut några intyg (!). Och jag blir hänvisad till den nya appen som finns för att tala med en sköterska eller doktor — som om det skulle gå fortare eller jag skulle få ett intyg den vägen (?). Då jag påpekar det så hänvisas jag till 1177 (?). 
Ska jag vänta i telefon på 1177, som förmodligen har annat att tänka på, för att bli hänvisad någon annanstans? De, 1177 skriver, mig veterligen, inte ut några intyg … Samtalet avslutas med att en sjuksköterska skulle ta reda på mera och återkomma.

Andra samtalet. Nej, efter att de sagt att de inte skriver ut några intyg och att pacemaker, stent, proteser i knäna med mera inte är några sjukdomar, så blir jag åter hänvisad till 1177 eller Cityakuten (!?). Då jag påpekar att 1177 knappast skriver ut intyg och att det är mindre lämpligt att jag tar bussen in till stan för att sitta på Cityakuten och vänta får jag veta att ”vårdcentralen har sin regler”. Upprört påpekar jag att min fru ringt i samma ärende  på morgonen och fick telefontid med sin läkare om några dagar utan besvär. Då blev min sjuksköterska i sin tur upprörd och talade om att det (min frus väntade samtal) skulle hon minsann ta bort!

Trevligt och serviceinriktat samtal, eller?
Jag kan förstå om det gällde typ ett körkortsintyg eller liknande. Nu gäller det av diverse myndigheter påtalade besvär och risker.
För oss betyder det några tusen kronor som jag inte vill eller har råd med att ”slänga i sjön” … inte ens i Farstaviken.
Vart ska man vända sig om inte till sin egen vårdcentral i detta läge?

Gunnar Lindqvist