Insändare Publicerad 07:02, 09 april 2021

• Att dra ner på buss 71 är ogenomtänkt, skriver en Jarlabergsbo i en insändare

Bussförbindelserna  från Jarlaberg är viktiga för alla boende här för att kunna ta sig in till stan eller vidare till andra kollektiva färdmedel såsom tvärbana, tunnelbana och pendeltåg.

71:an passerar bland annat Sickla köpkvarter och Bauhaus. Den passerar Sickla udde där man kan byta till tvärbanan för att ta sig vidare till Gullmarsplan, Globen med bland annat Tele2 arena, Solna med Friends arena med mera. Tvärbanan passerar ju även Årstaberg där man enkelt kan byta till pendeln i alla riktningar. Med 71:an kommer man även smidigt in till vackra Söder utan att behöva passera ett rörigt Slussen.

Om 71:an försvinner, så som SL:s förslag lyder, kommer många att behöva använda sig av 443:an för att ta sig till ovan nämnda platser vilket kommer att belasta 443:an enormt, vilket i sin tur kommer bidra till trängsel på bussen samt att fler trafikanter måste ta sig in till Slussen helt i onödan. Vid större evenemang i stan eller på de olika arenorna  kommer inte 443:an klara av att ta hem alla konsertsugna resenärer om det kommer att bli den enda möjliga resvägen till Jarlaberg.

Om 71:an försvinner tas möjligheten bort för de som inte har bil, inte kan eller vill använda sig av bil för att ta sig till Sickla och Bauhaus bland annat. Många som bor i Jarlaberg är äldre och har svårt att ta sig till affärerna, särskilt efter att Tempo stängde i Jarlaberg. Att, som föreslagits, ta sig på en buss i Jarlaberg för att åka en station ner till Nacka strand för att sedan behöva gå av för bussbyte är inte heller så lätt med eventuella rullatorer, barnvagnar och matkassar.

71:an måste få vara kvar med oförändrad sträcka. Alternativet med nya sträckan på 71:an verkar inte genomtänkt och skulle bli en oerhörd försämring för boende i Jarlaberg och Nacka strand. Konstigt även att kalla den 71:an när det blir som  en helt ny linje!

När pandemin väl är över kommer dessutom antal resande att öka drastiskt.

Nackas och Jarlabergs befolkning växer snabbt i takt med ökat bostadsbyggande. Att dra ner på bussarna verkar ogenomtänkt, i alla fall innan tunnelbanan är på plats.

Inga-Lill

 
NVP Plus — lokala nyheter för bara 12 kr/vecka

NVP Plus — lokala nyheter för bara 12 kr/vecka

Senaste nytt om Nacka och Värmdö
Sajt, app och e-tidning
Beställ här
x