"Provocerande nedskärning
på särskild undervisning"

Insändare Uppdaterad 15:18 05 juni 2019

Vi står utan lösning till höstterminen och vi känner oss uppgivna och desperata, skriver en förälder i en insändare om intagningsstoppet i Kvarnbergsgruppen.

Jag är en av de föräldrarna vars barn drabbas av intagningsstoppet på Kvarnbergsgruppen. Mitt barn klarar inte att gå i en vanlig skola och kommer allt närmare att bli en så kallad "hemmasittare", trots att både jag och barnet vill att han ska gå i skolan. Vi står utan lösning till höstterminen och vi känner oss uppgivna och desperata. 

Då är det provocerande att få höra att Kullsvedsskolan, som också har särskilda undervisningsgrupper för elever med autism, säger upp personal och står med tomma lokaler. Värmdö kommun drar in platser när vi verkligen behöver en. Statistik visar att elever med autism har svårt att klara målen och enligt Autism- och aspergerförbundet är det bara 45 procent som får godkända betyg i svenska, engelska och matematik.

I Kullsvedsskolans resursgrupper har en mycket hög andel av eleverna fullständiga slutbetyg, enligt kommunens rapport. Varför får inte mitt barn chansen att nå målen? Jag får inte ihop det. Lokalerna och personalen finns ju uppenbarligen redan, varför inte bara öppna fler platser?

Ledsen och uppgiven NPF-förälder