Tekniska nämnden vill göra det bästa för att ta hand om människor som tvingats på flykt från sina länder. Vi anser att vi gör ett gott jobb på det stora hela och är samtidigt ödmjuka inför att vårt arbete alltid kan förbättras. Vänsterpartiet har i en artikel skrivit om hur vi sköter boenden för nyanlända. Här finns det en del fakta vi vill belysa.
Människor på flykt är i en utsatt situation och behöver ha trygga och goda levnadsförhållanden. Självklart ska kommunens boenden vara av bra standard för de som bor och lever där
I artikeln nämns bland annat att det inte finns något journummer att ringa. Klockan 7–16 under vardagar tar driften vid fastighetsavdelningen emot felanmälningar. Övriga tider, samtliga dagar under året, går joursamtalen via SOS alarm till en jourentreprenör som har jourverksamhet dygnet runt.
Vidare påstås att det under flera dagar saknats både värme och varmvatten vid två boenden i Hemmesta.
Vid det ena boendet gick pannan som förser fastigheten med värme sönder. Felet anmäldes på lördag och åtgärdades samma dag. Tyvärr la värmepannan av på söndag förmiddag igen. Jourentreprenör och fastighetsägare försökte åtgärda felen under söndagen men lyckades inte. På måndagen var pannan i drift igen. För att öka driftsäkerheten och undvika att liknande händer i framtiden har vi installerat en övervakningskamera samt kringsystem och spolat vattenledningar.
Vid det andra boendet åtgärdades jordfelsbrytaren som slagit av samma dag som problemet anmäldes.
Vi i Tekniska nämnden vill rikta ett stort tack till fastighetsägare, fastighetsskötare och inblandade entreprenörer. Tack vare bra samverkan åtgärdar vi snabbt problem som dyker upp och skapar en trygg och god boendemiljö.
Kristina Paltén, MP
Ordförande Tekniska nämnden