FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Emil, Emilia

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Onsdag
14 november 2018

Stickade tröjor av kashmirull kontrasterar mot en tröja gjord av ullstrumpor på Artipelags nya utställning. Modedesignern Martin Margiela designade dem båda, den ena för en egen kollektion och den andra för modehuset Hermès.

Modedesignern som
förnyade traditionen

Kultur & Nöje 15:06 | 01 november 2018

Hur skulle en revolutionär och banbrytande designer passa in på ett av Frankrikes traditionstyngda modehus? Svaret kom för tjugo år sedan och beskrivs som ett av modehistoriens intressantaste samarbeten. Nu berättar en utställning på Artipelag om mötet mellan modeskaparen Martin Margiela och modehuset Hermès.

Modevisning hela vintern

Utställningen ”Margiela – åren med Hermès” har tidigare visats på modemuseet MoMu i Antwerpen och på Musée des Arts décoratifs i Paris. På Artipelag visas den fram till den 10 mars.

Den belgiske modedesignern Martin Margiela fick stor uppmärksamhet på 1980- och 1990-talen för kaotiska modevisningar, återanvändning av vintagematerial i nya kollektioner och för ett mode på gränsen mellan kläder och konst.

1997 utsåg det traditionstyngda lyxmodehuset Hermès överraskande Martin Margiela som chefsdesigner för sina damkläder och under sex år skapade han tolv kollektioner.

I en utställning som skapades av modemuseet i Antwerpen förra året och som just visats i Paris, är det nu Artipelags tur att visa resultatet av det här mötet mellan punk och lyx.

– Konstmuseer visar mer och mer mode och konstnärer och modeskapare inspirerar varandra. Det finns ingen tydlig skiljelinje mellan dem längre, och Martin Margiela var viktig i utvecklingen där konst och mode började mötas, säger konsthallschefen Bo Nilsson på Artipelag.

 

Vitt och orange

Utställningen ”Margiela – åren med Hermès” är tydligt uppdelad i två spår. Vita montrar visar det avantgardistiska mode som skapades i Martin Margielas eget modehus under 90-talet. Orangea montrar visar de kläder han skapade för modehuset Hermès.

Martin Margielas egna plagg gjordes ofta av vardagliga material, ibland färdigsydda bara till hälften, men idéer återfinns ofta i elegantare versioner hos Hermès.

– I sina egna kollektioner skapade han tröjor gjorda av militärsockor, västar gjorda av handskar och bälten av jeansdelar, säger Kaat Debo, chef på Antwerpens modemuseum och den som skapat utställningen tillsammans med Martin Margiela.

Kvinnorna som visar skapelserna var på 1990-talet, och nu på Artipelag, inte unga typiska modeller. Istället är det kvinnor i 50-, 60- och 70-årsåldern. Den ”riktiga” kvinnan var central – kvinnor i olika åldrar och med olika former.

Av de kläder han gjorde för Hermès finns Barbieinspirerade stickade plagg, som också de var en protest mot en standardiserad och idealiserad kroppstyp.

 

Kläder för den som bär dem

– Kläderna skulle ha en taktil kvalitet, enligt Martin Margiela, och vara till för bäraren och inte för betraktaren. Plaggen var också uppbyggda i lager som kunde tas av eller vändas ut och in, så att man skulle kunna leka med dem och bära dem på två eller tre olika sätt. De skulle också – trots att modeindustrin arbetar med ständig förändring – vara tidlösa och hållbara. Det var ”slow fashion” innan begreppet fanns, säger Kaat Debo.

På utställningen visas en bit över 100 plagg, och som komplement visas filmer där modeller visar hur plaggen kan användas på olika sätt.

Om kvalitet i materialen var centralt i Martin Margielas samarbete med Hermès hade de olika syn på vilka material som var passande. När Martin Margiela i sina egna kollektioner använde shetlandsull, var det inte tillräckligt exklusivt för Hermès. Istället fick man experimentera fram kashmirull med shetlandsullens färg och uttryck.

Martin Margiela skiljde sig också på andra sätt från 90-talets modevärld, fylld av supermodeller och stjärndesigners:

– Han har aldrig varit en offentlig person. Han gav aldrig intervjuer och visade sig inte ens på sina egna modevisningar. Han gjorde det för att sätta fokus på hantverket i kläderna och på alla som varit med i skapandet, säger Kaat Debo.

Martin Margiela hade sitt eget modehus mellan 1988 och 2008 då han slutade arbeta som modedesigner. Hos Hermès efterträddes han som chefsdesigner av Jean-Paul Gaultier.

– Idag är han nog aktiv inom konst på något sätt, men ingen har sett vad han gör, så ingen vet med säkerhet, säger Bo Nilsson.