FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Konstantin, C...

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Tisdag
21 maj 2019

Ett fotografi av Georg Pauli taget 1901 (t v) och målningen ”Sittande damer på en bänk” från samma år.

Målarna som blev fotografer

Kultur & Nöje 09:48 | 13 oktober 2018

Nackakonstnären Georg Pauli var en av de konstnärer som i slutet av 1800-talet tog till sig den då nya fototekniken. I en del fall användes fotografier i arbetet med målningar, men ofta blev fotografierna verk i sig själva. Nu visas en rad fotografier på Waldemarsudde.

Under slutet av 1800-talet var det en rad konstnärer som tog till sig det nya fotomediet i sina konstnärsskap. Waldemarsudde visar nu fotografier av bland annat August Strindberg, Anders Zorn, Prins Eugen och Georg Pauli. 

Konstnärsparet Georg och Hanna Pauli bodde och arbetade från 1905 och framåt i sin röda villa vid Värmdövägen i Storängen — det hur där NVP i dag har sin redaktion.

Omkring 1 000 fotografier av Georg Pauli finns bevarade, tagna från 1889 och framåt. Många är bilder av familjen, men några har visat sig ha varit underlag till målningar, eller delar av målningar.

Det är bibliotekarien Anna Meister som under tio år gått igenom många av fotona.
– Georg Pauli hade ett väldigt fint konstnärsöga också som fotograf, som att se ett bra utsnitt. Till utställningen har vi valt bilder från Slussen, Utö och från resor, bland annat till Italien, säger hon.

Om också Hanna Pauli fotograferade har efterforskningarna inte kunnat fastställa.
– Men många kvinnliga fotografers verk kan också ha kastats, säger Anna Meister.

Studiematerial
Anledningen till att konstnärer fotograferade kan ha varit flera, enligt Waldemarsudddes chef Karin Sidén:
– Konstnärers användning av fotografier ökade under 1880-talet. Dels kunde de användas som minnesbilder av någon pose eller någon person man mött, men i vissa fall användes hela motiv i färdiga verk.
– Det är ett visuellt studiematerial. Oftast är det inte identiska förlagor, men delar av motiv finns med i färdiga målningar, säger Karin Sidén.

Georg Pauli skrev själv om fotografiers betydelse i en av sina böcker: ”I ateljéerna utbjödos foton efter scener i det fria, varav konstnärerna kunde lära ofantligt, inte blott i formhänseende, men framför allt i fråga om belysning.” 
– De som fotograferade var konstnärer och de laddade sina fotografier med en konstnärsblick och fotografierna håller som verk i sig själv. En del känns nästan samtida, säger Karin Sidén.

Ö med ett privat zoo
En annan konstnär som använde fotografier var Bruno Liljefors, som tillbringade mycket tid på Bullerö i Värmdös skärgård, enligt Karin Sidén. 
– Vi visar inte hans fotografier nu, för vi visade dem i en annan utställning för inte så länge sedan, men på Bullerö hade han ett eget zoo med tama och vilda djur som han kunde studera och fotografera.