Krakel albumdebuterar
— efter en paus på 30 år

Kattis Söderström och Åsa Girgensohn är de enda originalmedlemmarna kvar i Krakel.
FOTO: Jenny Frejing och Cowmob photography
Kultur & Nöje Uppdaterad 14:51 19 augusti 2019

• Rockbandet Krakel har återförenats och ordnar releasefest på räls.

Debutalbumets titel, ”Return”, speglar bandets historia. För i det här fallet kan man verkligen tala om en ”return” — bandet drog för något år sedan igång igen, efter en cirka 30 år lång paus.

Historien om Krakel tog sin början på tidigt 80-tal. Åsa Girgensohn, Kattis Söderström och ytterligare två tjejer gick alla på Nacka gymnasium och började repa i Boosalen. Genren var rock med poppiga drag och låtarna egenskrivna. De spelade på fritidsgårdar och studentfester men även på krogar, festivaler och privata fester. Bandet stod även på scen på Mosebacke och i Blå hallen.

I mitten av 80-talet ville bandet åt olika håll. De splittrades, och tappade kontakten. Tills en dag för sex, sju år sedan då Kattis, som återvänt till Nacka, helt plötsligt ringde på Åsas dörr.
Tämligen omgående samlade de bandet, som inte spelat tillsammans sedan splittringen, klev in i en studio och spelade in två av sina gamla låtar.
– Vi hade inte ens repat innan, säger Åsa Girgensohn.
– Och jag hade knappt suttit vid ett trumset sedan vi splittrades, fyller Kattis Söderström i.

Efter återföreningen började de repa och hade några spelningar. Men sedan två av originalmedlemmarna hoppade av består bandet nu av, förutom Åsa och Kattis, Urban Blomstedt, Johnny Mild och Jesper Gummeson.
På vilket sätt skiljer sig Krakels musik i dag från när ni spelade på 80-talet?
– Vi har ett tuffare sound i dag. Och spelar mer renodlad rock, då hade vi mer popinfluenser, säger Åsa Girgensohn.
– Dessutom var alla texter på svenska då, nu är allt på engelska, tillägger Kattis Söderström.

Musiken har influenser från 80-talsrocken och Åsa beskriver den som progressiv. Det är viktigt att en låt inte ska låta likadant rakt igenom.
– Det behöver finnas en variation mellan till exempel snabbt och långsamt eller starkt och svagt, säger Åsa Girgensohn.
– Jag skulle säga att vi tar influenser från väldigt många håll — allt från Gary Moore till Abba, säger Kattis Söderström.

Tack vare streamingtjänster kan Krakel se att deras musik spelas världen över. Unders sommaren har de haft ungefär 1 000 streams om dagen och Förutom Sverige är det amerikaner, kanadensare och australiensare som lyssnar mest. På en radiokanal i Australien spelas de flitigt.
– För flera år sedan fick jag kontakt med en kvinna som heter Wendy Rudin, hon leder det australienska radioprogrammet Keep on rockin. Hon spelar oss regelbundet. Inför albumsläppet sänder hon två timmar med bara oss, berättar Åsa Girgensohn.

Releasefesten för ”Return” — som spelades in i en studio i Gustavsvik — kommer att hållas på Saltsjöbanans gamla trätåg den 31 augusti, på färd från Henriksdal till Saltsjöbaden. Valet av plats har inspirerats av ”Train”, första singeln från albumet.
Då tåget saknar el har bandet fått tänka till, och lösningen anses nog passande i rockbandssammanhang.
– En motorcykelmotor ska driva vår utrustning. Enligt våra beräkningar kan vi spela i 40 minuter — vilket är rätt lagom för en releasefest — sen dör batteriet, säger Åsa Girgensohn.