FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Isak

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Onsdag
19 december 2018

”Nej, alla förlorar på motorvägen”

Debatt 15:48 | 27 mars 2018

Östlig förbindelse leder inte till bättre framkomlighet, utan till mer trängsel. Det menar debattörerna från Naca miljövårdsråd och Naturskyddsföreningen i Nacka.

Tvärtemot vad många tror leder inte Östlig förbindelse till bättre framkomlighet, utan till mer trängsel. Med ökad kapacitet blir det rationellt för fler att välja att ta bilen. Forskning visar att det tar mellan ett och ett halvt och fem år innan det är lika trångt igen, och ingenstans i världen har varken ringleder eller fler motorvägar lyckats råda bot på storstadsträngseln.

Östlig förbindelse är inte någon förbifart utan en infartsled till innerstan via Östermalm. Redan i dag är det trångt i södra och norra länken och bilar från Östlig förbindelse skulle- förvärra situationen. Så varför kasta 20 miljarder i sjön för att bevisa det vi redan vet i dag? Det är ren kapitalförstöring.

I Stockholmregionen kostar förseningar och trängsel i kollektivtrafiken sju gånger mer än i biltrafiken, enligt myndigheten Trafikanalys. Om man vill gynna stockholmarna och samhällsekonomin ska man därför investera i kollektivtrafik.

Enligt Trafikverket och Naturvårdsverket räcker det inte med att bara byta drivmedel för att klara klimatmålen, trafiken behöver också minska. Även elbilar tar plats och belastar miljön vid tillverkningen samt i form av däckslitage. De minsta partiklarna fastnar i våra lungor och leder till förtida dödsfall. De större partiklarna hamnar i vårt vatten och skadar miljön där. Utöver allt detta är själva bygget en stor klimat-- och miljöbelastning.

Oavsett vad centern och de som tror sig gynnas av fler motorvägar hoppas på kommer Östlig förbindelse varken att minska trängseln eller bli ”klimat-smart”, utan den gör oss alla till förlorare. Vi behöver modiga politiker som fattar beslut baserade på fakta och som ger oss mest framkomlighet för pengarna och som samtidigt gynnar klimat, miljö och hälsa. För en tiondel av kostnaden för Östlig förbindelse kan vi få 82 mil cykelväg och ändå finns huvuddelen av pengarna kvar till kollektivsatsningar.

Hanna Nilsson och Ronny Fors 
Naturskyddsföreningen i Nacka
Jan Åman 
Nacka Miljövårdsråd