FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Blenda, Beda

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Söndag
27 maj 2018

Linda Hörnfeldt beskriver sig själv som en microinfluencer – nu hoppas hon nå många av sina kollegor med en handbok om vad man ska tänka på när man gör karriär på nätet.

Tips och tricks för nätarbetare

Näringsliv 07:49 | 21 februari 2018

Linda Hörnfeldt har i flera år hjälpt både youtubers och bloggare att göra rätt i allt från skattefrågor till kändisskap. Nu släpper hon en handbok om karriärer på nätet.
— Men många fler har influencer som yrke än som själva skulle säga att de har det.

En influencer är en användare på sociala medier med ett större eller mindre antal följare. Det kan kan vara en blogg om vandring eller ett instagramkonto om föräldraskap.

Linda Hörnfeldt startade 2001 en av de första svenska bloggarna, även om publiken då var så liten i Sverige att hon skrev på engelska. Som NVP berättat tidigare har hon blivit en samlande kraft genom branchorganisationen Influencers of Sweden, och nu tar hon ett steg till genom en handbok — ”Yrke: Influencer”.

Hon beskriver sig själv som en microinfluencer (med nischat ämne och några tusen följare) om entreprenörskap och mode, och hennes största inkomster kommer från föreläsningar och utbildning.

— Men många fler har influencer som yrke än som själva skulle säga att de har det. Det är en gråzon, men så fort du får in lite pengar är det ett yrke.

Skatter och regler
Och får man betalt för sina publiceringar ska man betala skatt, och den som publicerar något ska välja kanal, tänka på etiska regler för annonsering och marknadsföring och vara medveten om vad kändisskap kan innebära.

”Yrke: Influencer” ska fungera som en handbok i så många delar som möjligt. Kunskap som  kan behöva spridas, eftersom influencers ofta är unga.

— På ett event förra året var det en massa åtta- till 15-åringar som kom för att träffa sina idoler från appen musical.ly. Idolerna var mellan 12 och 16 år och under ett panelsamtal märkte jag att jag nästan var den enda vuxna i rummet. Ungdomarna måste ha koll och få hjälp från vuxna.

I Influencers of Sweden är medlemmarna mellan 16 och 65 år, med tyngdpunkt på 25 till 40, och de har sociala medier som ett deltidsjobb – en hobby som blivit en blogg byggd på expertis.

Av dem som bloggar är 95 procent kvinnor och bloggen är på frammarch igen, tror Linda Hörnfeldt.

– Den har stabiliserats och tillsammans med nyhetsbrev är den den enda kanalen du äger. Andra sociala medier kan ändra sina algoritmer och plötsligt kan du förlora i räckvidd och din business går ner.

Antal följare är inte allt
Även om profilers storlek ofta beskrivs i antal följare är räckvidden — hur många som faktiskt läser eller tittar — viktigare som mått. Och det är farligt att gena, genom dolda samarbeten eller genom uppblåsta följarskaror, anser Linda Hörnfeldt.

— Trovärdigheten är det enda du har, och det är ett högt spel med ditt eget namn. Du måste ha en personlig relation till dina följare. Det, oavsett kanal, är det som gör dig till en influencer.