FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Vibeke, Viveka

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Fredag
16 november 2018

Grands väg tillbaka
till finrummet

Näringsliv 13:41 | 19 februari 2018

Efter ett par kämpiga år vågar Grand hotel i Saltsjöbaden se framåt på allvar. Och ambitionen att bli Sveriges bästa hotell ligger fast.

Just nu finns det många anledningar för Grand hotel Saltsjöbaden att fira. Det är 125 år sedan hotellet invigdes, det är 80 år sedan Saltsjöbadsavtalet mellan fack och arbetsgivare skrevs, men framför allt har K A Wallenbergs gamla badhotell fått en rejäl nytändning.

Målet är att återge Grand dess forna glans och jobba med hotellets historia. Här har kändisar som Frank Sinatra och Greta Garbo vimlat och bott. Oljeschejker och magnater har gjort upp om oljeutvinning i samband med det stora Opec-mötet 1977. Och hotellet har fått agera exteriör miljö i såväl ”Varning för Jönssonligan” från 1981 som ”Solsidan” från förra året.

Många roliga historier
– Vi kommer till jubileet att ta fram ett magasin med bilder och anekdoter från hotellets historia, till exempel den om skoputsaren som förstörde Frank Sinatras mockaskor. Det var ingen som hade hört talas om mocka i Sverige på den tiden, säger hotellets vd Charlotte Mangborg.

Sedan Wallenbergarna 1999 sålde hotellet har det haft en rad ägare. Ägarbytena ledde så småningom hotellet in i en nedåtgående spiral med dåliga kundbetyg, anmärkningar från livsmedelsinspektörer och slutligen, om än kortvarigt, ett indraget alkoholtillstånd.

Sommaren 2015 var känslan av flärd och doften av cigarrer och dyr parfym långt borta. Under hösten samma år köpte nuvarande ägaren Lustgården AB hotellet. Kort därpå rekryterades Saltisbon Charlotte Mangborg, med mångårig erfarenhet av hotellbranschen både i Sverige och utomlands.
– Det första vi fick göra var att renovera ventilationen, säkerställa brandsäkerheten och renovera elledningar. Våra interna ledord var till en början helt, rent, funktionellt, god mat och god service, säger Charlotte Mangborg.

Rustar upp bit för bit
På område efter område har upprustningen sedan fortsatt. Fönster har bytts ut och porslin inventerats, gamla heltäckningsmattor har kastats ut och fiskbensparkett slipats.
Mat sju dagar i veckan har en central plats i det nya konceptet. I köket lägger kökschef David Lundqvist tid på att arbeta in en jämn standard, med fokus på klassiska svenska smaker.
– Vi jobbar bara med svenskt kött och svensk och norsk fisk och bara med råvaror i säsong, säger David Lundqvist.

Responsen på nysatsningen har varit god, inte minst från Saltsjöbadsborna som gärna kommer och äter söndagsbrunch, enligt Charlotte Mangborg. Även bröllopsfester, konferenser och par som vill fly vardagen med en spa-vistelse är viktiga för hotellverksamheten.
– De flesta som kommer är från Stockholmsområdet. Det nya är att man inte lägger tid på att resa långt utan mer tid på platsen, säger Charlotte Mangborg när vi kliver in i den Versaillesinspirerade franska matsalen.

Utan att presentera några siffror uppskattar Charlotte Mangborg att hotellet sedan ägarbytet har tredubblat omsättningen. I dag jobbar runt 35 heltidsanställda på hotellet. I takt med att omsättningen ökar kommer man att behöva anställa ny personal, vilket inte är det lättaste.

Innebär det här att vi kommer få se en återkomst för klassiska hotelljobb som piccolo och doorman?
– I nästa fas är det inte alls omöjligt, säger Fredrik Malmstedt, Food & Beverage manager på hotell