FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Johannes Döpa...

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Måndag
24 juni 2019

”Vi vet inte om Bo levt i dag om han kommit in tidigare till sjukhus, men jag vet att om helikoptern stått i Mölnvik och kunnat lyfta kanske han haft en chans. Vi måste ju kunna bo härute och känna oss trygga, men det gör vi inte längre”, säger Karin Kjellsson.

Hennes man dog när helikoptern uteblev

Skärgården 10:22 | 13 november 2017

När 65-årige Bo Holmberg från Nämdö blev akut sjuk kunde inte ambulanshelikoptern i Norrtälje lyfta på grund av dimma. Det tog en timme för Sjöräddningen att komma fram till patienten, och drygt tre timmar att nå Södersjukhuset, men då var Bo död. Nu undrar sambon Karin Kjellsson vad som gick fel och varför helikoptern flyttades från Värmdö.

Inne i Hembygdsgården på Nämdö  står två porträtt av Nämdöprofilen och hembygdsföreningens ordförande Bo Holmberg på ett piano omgivna av blombuketter och två ljus. Den 6 september fick Bo Holmberg en hjärtinfarkt. Det tog åtta minuter för helikoptern att flyga från Mölnvik till Nämdö, den gången räddades hans liv och han fick en tid för operation den 25 oktober. Operationen misslyckades, men dagen efter skrevs han ut. Natten mot den 27 oktober blev han hastigt sämre och Karin larmade SOS Alarm klockan 03.51.

Helikoptern kunde inte lyfta
– Han fick andnöd. Jag förklarade tydligt hela situationen för dem. De sa ”vi skickar helikopter, det är prio 1, den är på väg”, säger Karin Kjellsson.

Efter en halvtimme började hon bli orolig och ringde igen till SOS Alarm och fick samma besked, att helikoptern var på väg och att hon skulle ringa igen om Bo blev sämre. 04.39 ringde hon för tredje gången till Sos Alarm och fick samma besked.
– Jag tyckte det tog sån tid, jag ringde och frågade ”var är ni”, säger Karin.

Efter en timme, 04.53, fick hon ett samtal från SOS Alarm.
– De sa att helikoptern inte kunde starta på grund av dåligt väder och att Sjöräddningen var på väg från Dalarö. Vi satt utomhus eftersom Bo hade svårt att andas och här var det stjärnklart och vindstilla, men det är ju alltid sämre väder uppåt Norrtäljetrakten, det är väl känt av alla i skärgården, säger Karin.

Det tog drygt en timme från Karins larm för Sjöräddningen att komma fram till Nämdö. Klockan 04.57 kommer de till Sands brygga. 
– Jag hade förberett en ryggsäck och kört ner Bo på fyrhjulingen för att spara tid. De åkte tillbaka till Dalarö och tog ambulansbil därifrån, istället för till Björkvik. Bo piggade på sig när han fick syrgas, säger Karin.

Besviken på SOS Alarm
Klockan 05.37 kom Sjöräddningen till Dalarö där en ambulansbil väntade. Tre timmar och 20 minuter från det att Karin larmade, klockan 07.10 ankommer den till SÖS, men då hade Bo Holmberg fått hjärtstillestånd och avlidit.

Karin Kjellsson menar att tidsaspekten är avgörande, och har gjort en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. 
– Jag tycker det är under all kritik att SOS Alarm ger sken av att helikoptern är på väg när den inte ens har lyft och att då inte larma och skicka Sjöräddningen direkt när jag larmade är en gåta när tiden är så avgörande.

Karin tycker det är en katastrof för skärgårdsborna att helikoptern flyttat till Norrtälje och hon hoppas att inga andra ska behöva drabbas av flytten.
– Vi vet inte om Bo levt idag om han kommit in tidigare till sjukhus, men jag vet att om helikoptern stått i Mölnvik och kunnat lyfta kanske han haft en chans. Vi måste ju också kunna leva och bo härute och känna oss trygga, men det gör vi inte längre. Vi måste få ett besked om helikoptern, inte bara ett treårigt provisorium, är det det vi är värda?

SOS Alarm: ”Har skötts korrekt”

12 minuter. Det är landstingets mål från larm till att ambulans eller helikopter ska vara framme hos en patient vid prio 1 larm. Men i glesbygd och i skärgården kan det ta längre tid. SOS Alarm och Sjöräddningen säger att insatsen på Nämdö sköttes korrekt.

Fyra minuter efter att SOS Alarm larmat ambulanshelikoptern i Norrtälje ringde de tillbaka och meddelade att de är osäkra på om de kan lyfta. Det innebär att Sjöräddning och ambulans omedelbart ska larmas. I detta fall larmas Sjöräddningen först sjutton minuter efter Karins första telefonsamtal och ambulans klockan 04.10. Klockan 04.40 får SOS Alarm definitivt besked om att helikoptern inte kan lyfta.

Det är uppgifter från SOS Alarm, som gått igenom alla samtal som hölls natten när Bo Holmberg blev sjuk.
– Vi har undersökt ärendet noga och alameringen har följt gällande rutiner, säger Helena Söderblom, presschef på SOS Alarm.

– Vi har tidigt i processen meddelat anhöriga att helikoptern är larmad. I det skedet vet vi dock inte om den kan lyfta, fortsätter hon.

Tror inte på någon tidsvinst
Även sjöräddningen på Dalarö bekräftar tidsuppgifterna.
– När de anhöriga fick reda på att helikoptern inte kunde lyfta var vi redan på väg. I det här fallet känner jag ändå att det var en bra genomförd insats, säger Helge Skärlén, stationsansvarig på Sjöräddningen Dalarö.

Varken SOS Alarm eller Sjöräddningen tror på någon tidsvinst om man gått till Björkviks brygga på Ingarö. Det var hård nordvästlig vind, plus att man hade behövt tillkalla en ambulans till.
Patrik Söderberg, chefsläkare för ambulanssjukvården i landstinget, säger att målsättningen vid prio ett larm är att hjälp ska vara framme hos patienten inom 12 minuter.
– En timme är lång tid, men länet ser ut som det gör. I glesbygd kan det ta 30 minuter bara att åka fram, säger han.

2007 konstaterades i en utredning att flygfältet utanför Norrtälje låg för långt norrut och gav för långa insatstider till södra länet.
Enligt färsk statistik från landstinget som NVP tagit del av så har helikoptern varit rödmarkerad, alltså inte kunnat lyfta, vid 17 tillfällen under perioden september-oktober i år, motsvarande siffra för samma period i fjol var fyra gånger.
När ambulanshelikoptern inte kan lyfta på grund av väderförhållanden så bemannar besättningen en vägburen ambulans, en så kallad "dimbil". Från december i år kommer landstinget att få nya helikoptrar som ska ha bättre förutsättningar för att operera i marginellt väder.

Sjukvårdslandstingsrådet Marie Ljungberg Schött, M, vill inte kommentera det enskilda fallet eftersom hon inte har tillgång till den sekretetessbelagda informationen och inte har kännedom om det enskilda fallet, men säger att hon utgår från att den överenskommelse landstinget har med SOS Alarm och Sjöfartsverkets sjö- och flygräddning efterföljs. Hon säger att landstinget nu genomför en andra bedömning av säkerhetssituationen i Mölnvik och att de ska ha en avstämning med Värmdö kommun i veckan.

Uppdaterad klockan 14:24 13 november.
Uppdaterad klockan 14:09 14 november.