FAMILJENYTTSe fler Dagens namn: Magdalena, Ma...

Kontakta NVP Tipsa NVP Om NVP Söndag
22 juli 2018

I utställningen ”Welcome back” får vi kliva in i ett dystopiskt framtida museum.

Framtiden är här – och
den är inte vacker

Kultur & Nöje 11:15 | 29 november 2017

Just nu visas två separata utställningar – en på Gustavsbergs konsthall och en på Artipelag – som båda närmar sig miljö och miljöförstöring på olika sätt.

Sjundeklassare hjälper till

Värmdös sjundeklassare kommer under hela utställningsperioden bidra med egna projekt. Med inspiration från arkeologiska fynd skapar de egna framtidsmaskiner som också ställs ut. 
”De har gjort så fantastiska saker. Någon har gjort en tolkningsmaskin mellan djur och människor – så vi ska förstå djurens språk, en annan har gjort en borste så man alltid har fin frisyr. Det är ett otroligt stort spann på hur de angriper miljöfrågor utifrån framtidstänket”, säger Katja Pettersson.

Welcome back visas till den 21 januari.

Välkommen till framtiden. En framtid där forskare försökt återskapa de egenskaper vår planet en gång hade. I Katja Petterssons utställning ”Welcome back” har de fyra elementen en central roll – upplevda i en dystopisk framtid.

Welcome back” är som att kliva in i ett framtida museum. Utställningen, som just nu visas på Gustavsbergs konsthall, består bland annat av fyra maskiner som representerar varsitt av de fyra elementen – jord, eld, luft och vatten.

Maskinerna är konstruerade för att, med inspiration från hur ljudeffekter till de första stumfilmerna skapades, efterlikna ljudet från respektive element. För i denna framtid är jorden en död planet, och elementen är utplånade.
– Jag har alltid varit intresserad av hållbarhetsfrågor, men hållbarhet är en snårig fråga. Jag kan bli så rädd, och känna så mycket skuld att jag nästan blir blockerad. Det är så lätt att tänka: ”Det är ingen idé, det kommer att gå åt skogen ändå”, säger konstnären Katja Pettersson.
– Och så lägger man skulden på andra, och säger ”det är ditt fel – du äter den här fisken, du kör bil, du åker till Thailand, du använder schampo.”

”Bli vän med jorden”
Hon vill att vi ska hitta tillbaka till vår relation med elementen, se oss själva som en del av naturen och istället för att känna skuld fokusera på det var och en kan göra.
– Egentligen är det inte svårt. Om vi bara skulle tänka att vi tycker om luften, lika mycket som vi tycker om våra kompisar, så skulle vi inte ställa bilen på tomgång. Skulle vi tycka om jorden skulle vi kanske inte hälla ut de där kemikalierna, inte kasta tuggummi på marken. Då vill vi ju vara snälla mot jorden – för det är ju min kompis.

Koldioxid blir synligt
I verket Critical CO2 gör Katja Pettersson koldioxid synlig. När gasen utsätts för högt tryck förvandlas den och blir till vätska, höjs sedan temperaturen ändras viskositeten.
– Koldioxiden finns i luften men vi ser det inte. Att visualisera ett material, så att man faktiskt kan se det, tror jag gör det mer verkligt, säger hon.

Utställningens dystopiska framtidsbild, är den menad som en varning eller för att visa hur du faktiskt tror att det kommer att bli?
– Både och. Snart kommer vi stå inför ett skifte och bli tvungna att ta nya beslut. Det finns ju de facto miljöflyktingar redan. Jag tror vi blir tvingade att ändra vårt beteende, gradvis. Ja, den är dystopisk men jag känner mig ändå väldigt hoppfull. Hela utställningen handlar om en slags hoppfull tanke om att ifall vi bestämmer oss var en och en så blir kraften stark.

Miljöfrågor i fokus också på Artipelag

Även på Artipelag är miljö- och klimatfrågor i fokus. Konstnärsduon Bigert och Bergström har till utställningen ”I stormens öga” samlat klimatrelaterade verk från 1990 till 2017.

Mats Bigert och Lars Bergström har samlat verk från nästan 30 år av samarbete. På sätt och vis är många av verken mer aktuella i dag, än när de skapades.

Säger verken andra saker nu?
– Synen på verken har nog inte förändrats med tiden, men man utvecklas ju av tiden och färgas av livet runt omkring. När vi gjorde Klimatkamrarna till riksutställningen 1994 handlade det mer om hur människan påverkas av klimat, hur kulturer påverkas av de klimat de lever i till exempel. Nu är fokus ofta på hur människan påverkar klimatet, säger Lars Bergström.

Noshörning som korroderar
Två av ursprungligen fem klimatkamrar finns med i utställningen. I den ena, ”Steam chamber”, där luftfuktigheten är hundraprocentig står en noshörning i metall och korroderar långsamt. ”Storm chamber” bjuder den som kliver in på rejäla vindpustar.
Installationen ”Tomorrow’s weather” skiftar färg beroende på väderleksrapporten – en liknande installation finns på centralstationen i Stockholm.

Vill se större medvetenhet
I ett av duons senaste verk, filmen ”The weather war”, behandlar människans vilja att påverka klimatet genom historien.
– Man trodde att man kunde påverka allt. När man nu tittar tillbaka kan man nästa skratta åt försöken, säger Lars Bergström, som understryker att de inte är några miljöaktivister och har mycket mer än klimatrelaterade verk på sin repertoar.

Vad hoppas ni besökarna tar med sig från utställningen?
– Det blir lite av en efterkonstruktion, men med en sån här utställning så hoppas man väl att besökarna ska skärpa sina sinnen och få en större medvetenhet till sin omgivning.

”I stormens öga” visas till och med den 25 februari.